Spot on, Melwa. Ett mångårigt sparande befäster och förstärker triggern att varje sparad krona ökar dopaminflödet och skapar tillfredställelse, medan varje “onödigt” konsumerad krona måste passera flera lager av grubblerier, analyser och kritiska inre röster som “behövs det här verkligen?”. Den som gett detta ett ansikte och som vi alla känner igen är väl Ingvar Kamprad.
Finns det forskning som tyder på lägre avkastning för utdelningsinvestersre?
jag kan förstå att man är emot utdelningar i USA t ex där det blir hög skatt åtminstone för höginkomsttagare, men frånsett ev skatteeffekt?
Hej! Hos oss kan du få utdelningen återinvesterad courtagefritt och automatiskt när du månadssparar i aktier.
/ Team Levler
Ställde denna frågan till @Niklas-Opti häromdagen som är sparpsykolog. Har det på film att han säger: “Jag står i läger Nightowl”… ![]()
Fast att ändra beteende tar oftast år, ibland årtionden, så om än en suboptimal strategi globalt kan ju vara optimal för individen.
En strategi som i ett Excel-ark är matematisk sämre ut, kan ändå är den bästa (mest optimala) strategin för en individ om den gör att man faktiskt lyckas hålla fast vid sin plan.
Mjuka bitar som jag tycker missas ofta
Det är viktigare ATT vara investerad än exakt HUR man är investerad