Efter att bl.a. @jfb tjatat på mig kring utdelande aktier så har jag ändrat åsikt. Jag har tidigare varit anti hela modet med utdelningsaktier som någon magisk strategi. Anledningen är att många bara missat att genom att äga utdelningsaktier så har man implicit bara sorterat bort alla aktier som inte går med vinst vilket - för de flesta - är en enorm förbättring av sin strategi.
Vidare har jag varit emot utdelande aktier eftersom man ju får utdelning även i sina globala indexfonder, det är ju bara att de ökar i värde istället för att pengarna kommer in på kontot. Det vill säga att äga en tillgång för 100 kr, får 10 kr utdelning motsvarar ju samma värde som med en fond som är värd 110 kr. Man kan ju alltid sälja av de 10 kr och få motsvarande sin utdelning. Det är ju rationellt…
Men i veckan trillade jag över en studie som faktiskt ändrat min åsikt. Man undersökte ett antal pensionärer och konstaterade att dessa i väldigt liten utsträckning gjorde det jag beskriver som rationellt ovan. Tvärtom visade studien att om de fick utdelning in på kontot så var sannolikheten mycket högre att de använde sina pengar. Dvs. de sålde inte av tillgångar för att använda pengarna, men kassaflöde använde de.
Så tack @jfb, spottar man på en sten tillräckligt länge så blir den blöt. Men nej, jag har fortfarande svårt för enskilda aktier, även om de är utddelande, så jag tänker mig nog mer en distributing ETF istället för accumulating.
EDIT: Lysa borde ju få lite mer uppskattning för sin auto-sälj-funktion där man kan göra månadsutbetalning på samma sätt som månadsinbetalningar.
Jag håller med dig rationellt, men jag har också haft så många möten och det är många gånger svårare att förklara för någon att de lurar sig själva än att ge dem en tillräckligt bra lösning som fungerar.
Har själv utdelande indexfonder som mental ventil. Dock så brukar utdelande fonder ofta ha hög direktavkastning som profil på innehavet, svårt att hitta heltäckande.
Fastnar alltid i problemet om när man ska sälja? Och hur mycket för uttag? ISK har ett naturligt tillfälle innan varje kvartal som jag inte reflekterat över innan. Summan är dock lätt att man höjer efter att ha fönstershoppat.
Men realistiskt sett så finns det ju många som tycker det är bra att vardagligt ta dåliga SMS-lån med väldigt hög ränta, och de får lida för det efteråt. Det går säkert att argumentera att de lugnt kan fortsätta göra sådant med, med ursäkten att det är för jobbigt att tänka bättre.
Mental bokföring är en ursäkt för att man inte orkar sätta sig in och förstå något, visst.
Men så svårt är det inte att tänka att utdelning bara är en automatisk försäljning av ens investering och att om man säljer själv eller någon annan säljer åt en är typ samma sak.
“Men ta i lite nu då!” med lätt frustrerad ton är bra också.
Mer framåtriktande kan vara: “Jag tänker att vi hjälps åt och försöker lösa detta tillsammans. Kan du inte hjälpa mig att få dig att förstå hur totalt fel du har?”