Jag tänker att det bara är en avstickare på problemet med “the economic man theory”. Typ alla studier inom ekonomi bygger på antagandet att människan i varje given situation fattar de beslut som är bäst för honom eller henne. Precis lika känt är det faktum att människan inte fungerar på det sättet.
Om man kan lura sig själv att använda aktieutdelningar för att berika sitt liv så är väl det en kanonstrategi? Man skulle till och med kunna kalla det för ett rationell lösning.
Det kan bara vara rationellt om man samtidigt väljer att ta den sämre riskjusterade avkastningen som kommer med att fokusera på aktieutdelning. Vilket betyder mindre pengar tillgängliga att få ut för ens risknivå.
Grejen är att du kan inte få båda, mest pengar tillgängligt till din risknivå och kunna lura dig själv med aktieutdelningar.
Ja. Jag och frun är själva pensionärer och det tar emot lite att spendera pga invand snålhet . Istället har sparkontot en tendens att växa. utan att det är vettigt eller planerat . Vi jobbar på saken.
Mina föräldrar spenderar normalt bara ca 70% av sin hyfsade pension efter 75.
Efter viss upprepad peppning från oss barn investerades det rejält i saker dom uppskattade med lite extra IT-hjälp mm ibland. (Kan behövas en del support att visa en ovan person hur moderna IT prylar funkar och vad man gör när dom strular.)
Haha. Alltid lika roligt att se hur alla går igång på utdelningsaktier
@janbolmeson : Kan dock meddela att utdelningar = kassaflöde inte alls är en mirakelmedicin för att öka sitt spenderande. Det går alldeles utmärkt att återinvestera dessa också. Precis som @Melwa säger finns det andra, ofta djupare, förklaringar till sparbeteende. Eller så ser man helt enkelt inte vitsen med att sprätta mer pengar än man redan gör
Jag tror nog att det snarare kan handla om att människor allmänt föredrar passivitet och status quo framför att göra förändringar: Ligger det pengar på kontot tar det emot att byta dem mot fondandelar (se den evigt återkommande frågan om hur klumpsummor ska investeras), och ligger det fondandelar på kontot tar det emot att byta dem mot pengar. Antingen får man bygga upp en vana eller så får man hitta någon automatiserad lösning, som utdelningar.
Intressant och kul att du omvärderat din åsikt. Ibland är ju saker och ting inte alltid svart eller vitt. Jag tycker att det ena inte utesluter det andra.
Min portfölj består till drygt 80% av breda billiga indexfonder. Till det har jag aktier och utdelande ETF:er.
För mig som är i FIRE och inte jobbar längre är utdelningarna lite som en hobby. Oftast återinvesterar jag men ibland går de till avkastningsskatten på KF eller till löpande utgifter.
Allt då medan fonderna tuggar på i bakgrunden och ger trygg och billig avkastning.
”Åh, vad skönt att äntligen fått investerat pengarna, de har legat på lönekonto utan ränta i flera år.”
”Mmm, men glöm nu inte att någon gång om året så samlas ett gäng gubbar och bestämmer att tvångs-föra tillbaka en del av pengarna så de blir oinvesterade igen.”
”Va? Men tänk om jag inte vill det då?”
”Inget val, du måste själv investera pengarna igen när de tvingat tillbaka dem till dig. Och de skickar inte alla på en gång, de kan tvinga tillbaka pengar varje månad, varje kvartal, per halvår eller år. De kommer mecka med din investering lite närsomhelst.”
”Det här är ju helt galet. Det är mina pengar, inga gubbar ska bestämma att de ska vara oinvesterade!”
Jag tycker att det är superbra att gubbar och tanter skalar av en viss % av företagets vinst och ger den direkt till mig som aktieägare. Den kan jag sedan omplacera vart jag vill eller konsumera. Vill jag ha mer kan jag sälja grundinnehav också.
Du föredrar att utdelningarna från bolag i dina fonder återinvesteras direkt och att du slipper pyssel med det.
Vi gillar olika helt enkelt. Kanske är det så enkelt som att det hänger ihop med hur aktiv man vill vara med investeringarna i sin portfölj?
För mig är detta en galet underskattad funktion, det löser problemet direkt.
Nu har jag en bit kvar tills det är aktuellt för mig, men att automatisera och “gömma” säljandet låter fruktansvärt skönt. Annars kan man ge sig fan på att jag varje månad/år när man ska sälja av, går och funderar “kanske bättre att vänta några dagar, har ju ändå precis gått ner…”.
Eller lära sig sälja av. Det är enklare att sälja lite aktier än att beställa grejer på Klarna. Snabbt går det med. 1 minuters insats, sen oftast 2-3 dygn tills pengarna är på kontot.
Jag har med utdelningaktier i min lekhink, men de är lika mycket aktier som de utan utdelningar och jag har ingen tro om att de är mer lönsamma än andra aktier i lekhinken, eller bär på andra magiska fördelar.
Förstår helt ärligt inte resonemanget, behöver man pengar, sälj av lite.
Sen kan vissa som sagt behöva en livscoach om de behöver pepp för att komma över den mentala tröskeln.