Andreas Brock och Henrik Milton från Coeli Global besöker oss på torsdag | Vad ska vi ta upp?

Här kommer en heads-up om att vi på torsdag spelar in ett nytt avsnitt med fondförvaltarna Henrik Milton och Andreas Brock som förvaltar Coeli Global Selektiv - en av få aktiva fonder som jag äger. Det som jag spontant har tänkt att vi ska prata om:

• Hur det ligger till med vårt vad - deras fond mot LF Global indexnära

• Deras marknadsoutlook just nu - trender, värdering på börsen, inflation

• Deras senaste resor och innehav i fonden.

Vad tycker du mer att vi ska ta upp med dem?

4 gillningar

Vilka bolag har tillräckligt med ”pricing power” för att klara sig i ett börsscenario med hög inflation? Vad är grabbarnas favoritnyckeltal?

2 gillningar

Jag skulle tro att dom har en god överblick, bättre än många även om jag vet att dom inte har en magisk spåkula…(eller…??:thinking::moneybag::joy:)
Hur ser dom på volatiliteten i fonden kommande 12 månaders perioden med allt inräknat? Hur stor är risken att vi ser nedgång på ex. 10-20-40%?

Gärna inget politikersvar. :pray:
Deras fond är grundbulten i min portfölj som jag har viss belåning på.

2 gillningar

Vill du vara lite obekvämt i studion så skulle det vara intressant att höra deras definition av följande stycke om fonden,

“Investerar inte i företag som producerar alkohol, tobak, vapen, betting olja & gas (> 5% av omsättning) eller som bryter mot internationella normer vad gäller mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och korruption”

Speciellt då fonden investeras i företag som anklagas för att agerar oetiskt:

Renualt som är på AP7 svarta lista pga deras hantering av arbetarnas rättigheter i Turkiet.
Thermo Fisher Scientific som anklagas för att stödja Kina med teknisk utrustning i Xinjiang provinsen.

5 gillningar

Varför dem har “Rörlig avgift: 10 % av den del av totalavkastningen som överstiger en så kallad avkastningströskel definierad som MSCI All Country World Daily Net Total Return Index” (kopierat från Avanza). Räcker det inte med den redan höga avgiften för en aktiv fond som dem redan har?

14 gillningar

Vad trevligt dessa avsnitt bjuder alltid på både underhållning samt intressanta insikter från Andreas och Henrik.

Är väldigt nöjd andelsägare så börja med att tacka dem för det fina arbetet de gör.

Har frågor angående deras innehav samt trender:

Hur kommer det sig att de investerade i Acast, har väldigt svårt att förstå denna investering. Så de får gärna dra caset lite mer ingående. Har svårt att se hur Acast möter de kriterier som de använder vid deras definition av ”champions”.

Hur kommer det sig att man inte äger några bolag inom solenergi? Finns trots allt en del stora globala bolag, som har uppvisat god tillväxt över tid samt har innovativa produkter tänker på t.ex. Solaredge, Enphase och Jinko Solar.

Hade även varit intressant att höra deras åsikter om bolag som är verksamma inom cyber-security. Finns det några bolag man tittar på inom sektor?

2 gillningar

Åh! Efterlängtat avsnitt!

De hade något case med Deere, hur ser det ut med det idag?

1 gillning

Vilka bolag på marknaden undviker de då de visar tecken på Wirecard 2.0?

1 gillning

De sålde nyligen av Fiserv. Vad hade de lärt sig som var nytt som gjorde att detta bolag åkte ut?

Hade varit intressant att veta :slight_smile:

1 gillning

Hur ser de på investeringar i asien, och i synnerhet Kina? RT förespråkar att ha en tillväxt fond, men med facit i hand har investeringar i em fonder underpresterat en vanlig globalfond.

Finns det någon anledning att investera i just kina den kommande 5-10 års tiden? Hur går snacket med er som arbetar med investeringar?

Eller är det kanske rent ut sagt nu man ska investera när stora jättar som tencent och Alibaba gått ner så pass mycket?

1 gillning

Ja, detta bör de verkligen få stå till svars för. Det ger incitament att avvika från index på ren slump. Ju högre volatilitet desto mer får de i ersättning.

7 gillningar

Jag hade ingen koll på att dem hade en sådan avgift. Klantigt av mig att inte kolla upp det.
Vill också gärna se ett svar på den frågan. Jag kommer iallafall sälja mitt innehav i fonden nu.

Det är just därför jag inte har Coeli. Resultatbaserad avgift är helt avskyvärt om det inte också fungerar åt andra hållet.

Ska de ha resultatbaserad då ska jag också ha rabatt på underavkastning. Annars är incitamenten för högre risk felskjusterad.

9 gillningar

Efter att ha lyssnat på avsnitt 143, med Eric Strand, så tycker jag lite i Pilotskolans anda att du borde fråga hur mycket egna pengar dom har investerat i sin fond.

6 gillningar

Med tanke på att de aktiva så undrar jag hur de viktar de olika sätten att tänka inför ett köp.

• Teknisk analys.
  • Fundamental analys.
  • Kvalitativ analys.

Använder de en eller flera metoder och vilken lägger de mest tyngd på?

2 gillningar

Hur tänker A&H kring räntorna? Är dom oroade över stigande räntor med tanke på höga värderingarna som gäller några av deras stora innehåll? Ska dom reagera på nåt sätt, dvs använda ”sektorrotation” eller nåt annat?

1 gillning

Vore intressant få reda på hur stor % av deras dagliga arbete som går åt till:

• Aktiv förvaltning av fonden
  • Sälja fonden och spexa runt i diverse youtubepoddar mm.
  • Övrigt administrativt käbbel
1 gillning

Inte mycket drag på tråden. Jag gissar att Rika Tillsammans folket har det inbränt att aktiva fonder är inget att ha. :blush:

1 gillning

Är helt enig med dig. Borde fungera åt båda hållen.

Visserligen har dom gjort det bra men kommer personligen sälja av pga ovan anledningen om inte nästa avsnitt skulle vara revolutionerande.