Haha, ja, precis. Mitt problem är dock att jag fortfarande ligger efter i mitt vad med dem. ![]()
Lite som jag säger i avsnittet med dem, de är den där stenen i skon som klämmer.
Får man vara tuff och fråga hur mycket pengar de faktiskt tjänar på fonden? Både vad deras fondbolag tjänar och vad man faktiskt får ut som fondförvaltare?
Man kan ju plocka fram en årsredovisning för alla bolag via t.ex. hitta.se. 
Då ligger veckans avsnitt ute:
För er på forumet så kan jag ge lite bakom-kulisserna info. Andreas och Henrik var mitt mellan två resor så vi fick väldigt lite tid till intervjun. Därför är den både lite kortare än vanligt och vi fick inte med någon läsarfråga i princip. Därmed inte heller den om avgiften ovan. Därför vill jag passa på och kommentera den specifikt här i forumet.
Det var även något som vi hade uppe på ett Community-möte i torsdags då vi diskuterade en fond som vi haft uppe i Patreon-communityn som har en klassisk 2-över-20-avgift (dvs. 2 % årlig förvaltning + 20 % prestation) och flera av oss har investerat i. Jag är normalt väldigt kritisk till höga avgifter och min tumregel är i de flesta fall - undvik avgifter över 0,4 %. Det är en enkel tumregel.
Den har dock sina begränsningar och världen är inte svart eller vit. Anledningen till att den fungerar bra är att den gäller i fler fall än den inte gör det. Framförallt då man i de flesta fall inte får något mervärde för en högre avgift (om man tittar på fonder med hög avgift som grupp).
I det här fallet, med Coeli Global, som har en avgift som beräknas som:
Den prestationsbaserade avgiften är 10% av den del av totalavkastningen som överstiger en så kallad avkastningströskel definierad som MSCI All Country World Daily Index (NTR), och beräknas enligt “high watermark”- principen.
så är det svårt att argumentera att man inte har fått värde för den avgiften om man har hållt fonden, antingen sedan 2014 då den startade eller 2018 då vi pratade om den första gången. Efter avgift har den ju gått bättre än t.ex. LF Global Index. Vad jag försöker säga - får jag ett värde för pengarna så har jag inget emot att betala för det.
Sedan är det ju en diskussion - som vi har haft uppe i andra trådar (och som vi inte behöver ta här) - huruvida man har oddsen på sin sida i att välja en aktivt förvaltad fond i allmänhet, deras fond i synnerhet eller inte. Det vill säga, kommer man få värde för det framgent eller ej, det är en svår fråga.
Ibland önskar jag att det vore lite mer svart eller vitt… ![]()
Fast kanske kan de svara lite svart på vitt? ![]()
Ett uttalade på hur de ser på risktagande motiverat av avkastningsmål.
Också lite nyfiken på hur de reser. Privatjet, första, business, ekonomi eller som incheckat bagage? Flyger själv business när det bjuds så klimatskämmer inte. Men går den höga avgiften till privatjet avstår jag nog.
Ska se om jag kan be dem svara här. Skulle dock gissa att utifrån hur jag känner dem så är det inga excesser. Skulle jag vara i deras styrelse så skulle jag däremot nog vara sur på dem om de inte reste första klass.
Deras tid är långt mycket viktigare än spara några kronor på flygbiljett om man sätter det i relation till ett AUM på 10 mdr. Stor skillnad i hur utvilad man kommer fram beroende på om man rest första klass eller ej. Försöker själv resa första klass på flygresor över 4 timmar om jag reser själv. Som familj är vi inte riktigt där än.
Förstår tanken, men är man lite resvan så är längre flygresor ens i ekonomi ett jätteproblem enligt min erfarenhet. För mig har det handlat om att strukturera sömnen så man nästan uteslutande sover när man flyger och ser till att tajma in sig på den tidszon man ska till. 10h flyg i ekonomi har inte varit något problem för mig. Men å andra sidan är jag fortfarande relativt ung, kanske blir svårare när man blir äldre.
Dricka alkohol i samband med resa upplever jag mycket tuffare när det handlar om att vara utvilad när man är framme.
Det lär nog slinka ner några droppar i loungens öppna bar och på planet när man flyger första klass. Speciellt som svensk
. Där har jag upplevt det som att svenskar är lite giriga i öppna barer, jämfört med andra nationaliteter ![]()
Lite det som jag upplever som väldigt vanligt när folk (svenskar) gnäller på att de är slitna när de har flugit… Oavsett om det ekonomi, business eller första klass. ![]()
Är man 2 meter och flyger med flygbolag där knäarna slår i stolen framför så får man problem med längre flygresor (läs SAS).
Efter jag gått över till bättre flygbolag så har det varit lugnt med economy men måste jag flyga med SAS får det bli first class…
Jag har två reflektioner på detta:
- Om man betalar en hög förvaltningsavgift så borde förväntningen vara att de ska överavkasta index över tiden. Att sedan betala extra för att de faktiskt gör det känns lite märkligt
- Om man dock har en extra-avgift vid överavkastning så borde det rimligen fungera åt andra hållet också…
Bitcoin har gjort 5 127% på 5 år…
Tror inte man ska handla på historisk avkastning, det intressanta är framtida avkastning. (Äger inte bitcoin)
Ja, det var synd att de inte fick svara på avgifter. Kanske framför allt pga hur det här forumet profilerar sig och på hur det vanliga tugget går. Då känns det faktiskt lite märkligt att ha en stamgäst som får göra reklam för sin fond utan att få dessa frågor mer än indirekt och på ett uteslutande positivt sätt. De kan säkert motivera sina avgifter, om de får frågan!
Någonting annat som jag funderar över är hur det här fungerar i PPM-sparandet? Det blir ju en rejäl rabatt om man sparar därigenom, i alla fall om man kollar på siffrorna. Visst finns AP7-fonden, men Coeli global select till bara 0,5% avgift känns ju faktiskt rätt lockande! Men hur fungerar egentligen rabatten? Är det fortfarande hela 10% överavkastningsavgift, eller vad exakt är det som rabatteras, och hur dras rabatten?
Jag har aldrig riktigt förstått Jans ömma känslor för just fondbolaget Coeli och deras aktivt förvaltade fond med ganska kort historik. Det finns ju fler aktivt förvaltade fonder som gått bra i några år.
Coeli svarar inte på mail heller när jag tog upp frågan kring den prestationsbaserade avgiften.
Finns väldigt många andra aktivt förvaltade fonder som inte tar ut en sådan avgift. Känns märkligt att coeli måste göra det. Synd för jag gillar förvaltarna annars.
Vilka tänker du på då? Jag kollar ibland efter aktivt förvaltade fonder men det stannar där för jag har svårt att välja ut någon/några.
Det här är varför forumet är så bra. Om man bara lyssnar på podcasten är det lätt att dras med, oavsett om det är Eric Strand, Coeli eller Jan själv. Men här får man oftast “den andra sidan”.
Håller med. Till exempel Swedbank Robur Globalfond A har levererat en otrolig avkastning till bättre pris de senaste 5-10 åren.
Annars det mest intressanta var när du frågade om Renualt, var att de inte direkt tog upp oroligheterna i Turkiet. Undra om det var glömska eller miss i deras studie av företaget.
Skulle vara intressant att veta hur de såg på den delen med hänseende på deras etiska riktlinjer.