Ja, jag köper detta, men om man tidigare hade en hävstång på låt oss säga x2. Nu säger du att förväntad avkastning på obligationer (= avkastningen på att minska hävstången) ökar mera än aktier. Samtidigt är ju en investering i att betala av lån en av de få som med 100% sannolikhet är en riskfri investering. Givet allt annat lika, vore det då inte rimligt att sänka hävstången till säg x1.8 istället för att ta hänsyn till den nya situationen som uppstått?
Jag upplever det som att det är ganska få som gör detta. Jag gör det i min PPM/tjänstepension där jag maximerat risken med så hög andel aktier jag kan ha och den är orörd. Mina övriga tillgångar är jag dock inte lika klar med vilken sparhorizont jag har. Min åsikt är att om man behöver ändra sin vardag till följd av att börsen går ner så har man för hög risk. Jag har inte riktigt börjat göra detta ännu, men gränsen börjar komma.
Jag kommer nog göra samma sak, men frågan är om jag även ska gå ner från 70% till 50% belåningsgrad på mina uthyrningsfastigheter…