Ska jag anvÀnda pengarna för att köpa drömhuset eller ska jag fortsÀtta spara dem till mÄlet ekonomisk frihet? Det var starten pÄ dagens resonemang och kortpodd. Tack till @Sparmagneten för frÄgan.
De tre viktigaste punkterna:
I valet mellan tvĂ„ alternativ A och B dĂ€r du önskar bĂ„da, vĂ„ga stĂ€lla dig frĂ„gan och över (lĂ„ng) tid fundera pĂ„: âHur kan jag fĂ„ bĂ„de och?â Det vill sĂ€ga omformulera frĂ„gan frĂ„n âA eller Bâ till âA och B?â
FÄ saker har en sÄdan pÄverkan pÄ upplevelsen av lycka och ett rikt liv som vÄr vardag. Boendet Àr en stor och viktig del för mÄnga av oss. Det innebÀr at för mÄnga Àr det rationellt att lÀgga pengarna pÄ just boendet.
Egentligen finns det inte sÄ mÄnga saker man behöver spara till i Sverige förutom boende och buffert. (RÀdslan för en dÄlig pension Àr ofta överdriven om man har jobbat hela livet pÄ ett stÀlle med kollektivavtal).
Sedan vet jag exakt hur det kÀnns att anvÀnda alla sparpengarna till en kontantinsats. Det kÀnns som att pengarna försvinner och man börjar om med sparandet frÄn noll.
Men det Ă€r ju egentligen inte helt sant, utan en form av mental bokföring. Pengarna har ju bara Ă€ndrat form och flyttats frĂ„n âfinansiella tillgĂ„ngarâ till âmateriella tillgĂ„ngarâ i balansrĂ€kningen.
Bra ingÄng med A och B. Det jag tycker mÄnga i Sverige missar Àr möjligheten att skapa drömboendet genom att köpa billigare och storrenovera, men ocksÄ att faktiskt lÀra sig Àlska det boende man har genom att fokusera pÄ rÀtt grejer.
JÀmför med den bra historien om sportbilen, dÀr man ser bilen men inte föraren, men föraren tror att folk imponeras av (oftast) honom. SÄ Àr det ju med hus ocksÄ. Skit i att bygga pool om det inte Àr för din egen skull, skit i att mÄla om för att grannarna nog förvÀntar sig det etc.
Med rĂ€tt fokus blir Ă€ven ett annars âtristâ hus eller en standardlĂ€genhet drömboendet för dig. Det blir vĂ€ldigt tydligt om man t ex slökollat pĂ„ âVem bor hĂ€râ nĂ„ân gĂ„ng. I mĂ„nga fall Ă€r det vad man fyller hemmet med som gör drömmen.
NÀr jag följer detta forums utmaningar i boendemarknaden undrar jag ofta vad det Àr som gör att det inte gÄr att söka sig drömboendet utanför de snordyra storstÀderna? Lycka Àr att bo i Norrbotten. Jag har inga problem med att fÄ ekonomin att gÄ ihop. Drömhuset med utsikt över Àlven införskaffades för nÄgra Är sedan för 240 000kr. Möjligheterna till arbete Àr störtlöjligt bra, dessutom.
Underbart! Jag sneglar ibland pÄ Göinge (nordostskÄne) för att fÄ mer skog, lÄgt pris och dÀrmed fÄ loss mer stÄlar till att investera. Dock Àr inget aktuellt förrÀn sonen flyttat ut.
Jag skulle vilja slÄ ett slag för att testa/lajva sina drömmar och se om de hÄller innan man slÄr till. Det kan vara att hyra liknande hus, sÀtta undan den summa som krÀvs i ett par mÄnader eller testpendla liknande strÀcka. Testa upplÀgget. En del drömmar gör sig helt klart bÀttre i huvudet Àn i verkligheten.
Mitt hem Àr min borg, ser ingen poÀng med ekonomisk frihet om jag inte Àr nöjd med boendet.
Nu Àr jag nöjd med boendet sÄ ÄterstÄr att jobba pÄ ekonomiska friheten
Tack för det hÀr! Det hÀr poddavsnittet gav mig sÄ mycket tröst.
Jag har tampats med riktigt tuff Ă„ngest pĂ„ sistone över att jag har ett âonödigt dyrtâ boende. Det Ă€r en hyresrĂ€tt (och bara dĂ€r brukar mĂ„nga duktiga âriktigaâ vuxna skaka pĂ„ huvudet för det Ă€r ju sÄÄÄ ekonomiskt ostrategiskt att hyra istĂ€llet för att Ă€ga, men vi som kommer frĂ„n vĂ€ldigt knappa förhĂ„llanden kunde inte göra âbostadskarriĂ€râ nĂ€r vi var unga), hyran Ă€r drygt 11 k vilket Ă€r precis en tredjedel av min nettoinkomst. Men det Ă€r mitt drömboende. Jag Ă€lskar verkligen att bo hĂ€r. Jag hade en riktigt otrygg, kaotisk uppvĂ€xt dĂ€r vi hela tiden tvingades flytta mellan olika smĂ„, skruttiga lĂ€genheter som hyrdes jĂ€ttekorta perioder i andra (eller tredje, fjĂ€rde, femteâŠ) hand. Vi hade vĂ€ldigt dĂ„lig ekonomi och pengarna rĂ€ckte aldrig. Jag fick ta vĂ€ldigt mycket ansvar för att ta hand om mina förĂ€ldrar och mina syskon som jag alltid försökte skydda. Jag brukade ligga vaken och fantisera om att en dag ha ett eget hem dĂ€r jag skulle bo lÀÀÀÀÀÀnge. Att slippa flytta runt. Nu har jag precis det. Och jag Ă€r sĂ„ himla tacksam. Lilla Cilla hade aldrig kunnat drömma om att leva sĂ„ lyxigt och i det överflöd jag har nu. Det Ă€r pĂ„ riktigt sĂ„ att jag nĂ€stan varje morgon nĂ€r jag vaknar i min stora dubbelsĂ€ng, trots nyvaken och lite lĂ€tt stressad, hinner tĂ€nka nĂ„got positivit om mitt hem; att jag Ă€lskar utsikten frĂ„n min balkong, att jag Ă€lskar att det Ă€r sĂ„ himla nyrenoverat och frĂ€scht i badrummet, att mitt sovrum Ă€r sĂ„ lyxigt rymligt⊠Fast jag Ă€r 36 Ă„r nu och har haft ordnad ekonomi bra lĂ€nge Ă€r jag fortfarande alldeles nyförĂ€lskat upprymd över hur bekvĂ€mt mitt liv Ă€r.
Samtidigt Ă€r jag sĂ„ fruktansvĂ€rt rĂ€dd att âgöra felâ, att jag anvĂ€nder mina pengar ansvarslöst, att jag Ă€r dum i huvudet och helt ostrategisk. SĂ„ fast i domedagstankar att det pĂ„ sistone pĂ„verkar min mentala hĂ€lsa och vardag pĂ„ ett pĂ„tagligt sĂ€tt. Min ekonomi gĂ„r ihop, jag har en bra buffert och jag sparar varje mĂ„nad. Men Ă€ndĂ„ Ă€r jag fast i âtĂ€nk omâŠâ-tankar, om att hyran ska höjas med flera tusen samtidigt som SATS-medlemsskapet och matpriserna och SL-kortet och allt annat ocksĂ„ blir mycket dyrare⊠Det lĂ„ter kanske löjligt men det Ă€r verkligen genuint kĂ€mpigt för mig. Den dĂ€r grundtryggheten som sĂ„ mĂ„nga andra har saknar jag.
Det hÀr avsnittet, och @Lord_Json s kommentar om att poÀngen med ekonomisk frihet Àr att vara nöjd med boendet gav mig verkligen tröst. Det Àr kanske rimligt och okej att jag lÀgger en stor del av min inkomst pÄ att bo� Om nÄgon har ett tröstande, uppmuntrande eller snÀllt ord skulle det verkligen betyda mycket för mig. Tack fina ni.
Tack snÀlla @Oliver.Allemog . Det Àr ovÀrderligt att fÄ höra det just nu. Och ja, tÀnk ÀndÄ vad sanslöst lyckligt lottad jag Àr pÄ sÄ mÄnga sÀtt. Tack för din vÀnlighet. Hoppas att du fÄr en jÀttefin vecka
FörstĂ„r. Jag bodde lĂ€nge i hyresrĂ€tt och min styvfar pĂ„ekade alltid att det var âatt kasta pengarna i sjönâ. Jag upplevde det som fantastiskt att ha en billig hr i Sthlm dĂ€r jag kunde spara vĂ€ldigt mycket. Viss konsumtion Ă€r klart vĂ€rt det och vilka ska bo i hr om alla ska Ă€ga sitt boende? Att ha tak över huvudet Ă€r vĂ€rt allt.
Hade jag varit politiker pÄ riksnivÄ hade jag ordnat till det dÀr genom att införa en mycket hög skatt pÄ bostadsvinster eftersom systemet dopat marknaden helt orÀttfÀrdigt. PÄ fattigares bekostnad dessutom.
Tack för din kloka ord och ditt perspektiv. Vilket bra förslag. Det Àr faktiskt vansinnigt hur hyror fÄr sÀttas och vilket undermÄligt jobb hyresvÀrdar kan komma undan med att göra.
Ja det skulle nog bli större inlÄsningseffekter Àn det delvis redan Àr, och det vore ju synd. Det bÀsta Àr nog att hÄlla rÀntorna i skick och att slopa rÀnteavdraget helt. Samt se till att bygga tillrÀckligt.