Har möjlighet att köpa vårt drömhus nära havet i en mindre stad som vi vill flytta till för att komma närmare familjen nu när vi väntar vårt första barn. Priset är 4,25 MSEK och vi tänker att vi går in med 30%, dvs ta ett bolån på 3 miljoner. Banken erbjöd oss 5 år amorteringsfritt då det är nyproduktion.
Våra förutsättningar ser ut enligt nedan:
Par på 30 år
Jag har 60 000kr/mån + 10% av årslönen i bonus, jobbar 100% remote.
Frugan har provisionsbaserad lön och snittar runt 32-34,5k/mån.
Sparkapital på 3 miljoner
Bor i hyresrätt (3:a) som vi trivs bra i, nyproduktion och centralt i en medelstor stad. Hyra 11k/mån inkl. allt, hyran kommer gå upp till 13k om ett år då den är rabatterad nu.
Huset kostar ca 3k i drift och ca 12400kr/mån i ränta innan avdrag (ca 9000kr efter ränteavdrag) om man räknar på 5% ränta.
Siktar på att frun ska vara hemma 1,5 år med barnet och börja ta ut 5 föräldradagar/v om ett år. Beroende på ekonomin kanske vi börjar ta ut 2-3 dagar efter ett par månader vid behov, annars vill vi spara så mycket dagar vi kan. 5 dagar i veckan ger oss ca 17k brutto i föräldrapenning + ett tillägg på 10% av hennes lön så närmare 20k totalt.
Det som får oss att tveka är att frun inte kommer ha ett jobb i den nya orten och inte kommer tjäna lika mycket när hon väl hittat ett. Men tänker att hon kommer ha 1,5 år på sig att hitta ett vilket inte bör vara ett problem. En annan sak att ta hänsyn till att hon kommer bli av med ansvarstillägget på totalt ca 6k/mån samt gå ner till 75% efter föräldraledigheten.
Hur hade ni resonerat om allt annat är optimalt med huset så som drömläge, energisnålt, planlösning, allt är klart och nytt mm?
Om det är ert drömhus, nära familj och till en stad ni vill flytta till så tycker jag att ni skall slå till.
Med tanke på att era kostnader för att bo i drömhuset ser ut att vara jämbördiga med det ni kommer betala för att bo kvar i er hyresrätt så tycker jag det ser extra attraktivt ut.
Även om “frugan” kommer att ha en lägre lön så ser det ut som att ni kommer att klara det fint ändå och att det t.om skulle kunna gå med enbart din lön. (givetvis beroende på övriga utgifter)
Kör på! Det låter som att ni har marginalerna för att sova gott om natten i nya boendet och jobb lär väl gå att ordna
Ni kan ju bolla med de banker ni jämför bolån hos om vad de kan ge bäst ränterabatt på, för att ta i beaktande när ni väljer hur mycket pengar ni ska gå in med själva i boendet. Det är ju lite frågan om vilken risk/chans till avkastning man är bekväm med. Men visst skulle det kunna vara en tanke att lägga in 50% och leva ännu lite billigare samt amortera om ni vill (inget krav då).
Jag lärde mig en sak under alla år i bank. De kunder som var lite “halvoroliga” och försiktiga var det aldrig några problem med De betalade alltid sina lån. Problemet var de kunder som lånade allt de kunde utan någon som helst eftertanke.
Jag och min sambo befinner mig i en väldigt liknande situation som ni gör då vi också bygger för tillfället, med väldigt lika förutsättningar kring inkomst, sparkapital, bebis och huskostnad. Jag känner mig väldigt trygg med ekonomin i den situationen som vi befinner oss i så tänker att du kommer att göra detsamma.
Förutsatt att din fru är verksam i en bransch där hon inte har några problem att hitta ett jobb på den nya orten känns det som att ni har bra förutsättningar att köpa huset och ta nästa steg i livet.
Finns det en anledning varför ni väntar med att ta ut hennes dagar? Är det inte bättre ni ruvar på pengarna och får sparränta iaf än att försäkringskassan gör det?
Vi vill gärna maxa ledigheten så vi kan ha långa sommar- och vintersemestrar framöver. Förstår vad du menar men man behöver väl ha föräldrapenning kvar att ta ut för att vara ledig? I alla fall efter att barnet är 18 månader om jag förstått det rätt. Men har inte full koll så tacksam för alla tips!
Tänker att vi gärna vill maxa ledigheten så vi kan ha långa sommar- och vintersemestrar framöver. Förstår vad du menar men man behöver väl ha föräldrapenning kvar att ta ut för att vara ledig? I alla fall efter att barnet är 18 månader om jag förstått det rätt. Men har inte full koll så tacksam för alla tips!
Helt riktigt, spara dagar och maxa ledigheter. Fantastiskt roligt och givande att kunna vara mycket lediga tillsammans med barn. Passa även på att vara lediga båda samtidigt med barnen, det tillfället kommer nog aldrig tillbaks. Och köp huset!
Det går alltid att vara ledig om man vill och det passar med jobbet. Jag resonerade som så med de första barnen att jag hellre hade pengarna på mitt konto än hos fk. Går alltid att tjäna mer pengar sen, men tid med barnen när de är små går inte att få mer av senare. Sen är det en annan femma om man vill skydda sitt SGI men det är nog en fråga för en annan forumtråd.
Och för att svara på grundfrågan så ser det ut som att ni har bra ekonomiska förutsättningar, köp drömhuset!