Angående genomsnittligt arv

Hej! Jag har varit medlem via denna sida ett tag och undrar om en väldigt banal fråga dom dock verkar omöjlig att få svar på…!

Den lyder således såhär: Vilken summa är median för det arv som den generella svensken får? (dvs, per år.)

Tack för svar på en banal fråga!

Vänliga hälsningar, Robert Gustafsoon

Summa arv per år för den generella svensken? Jag hoppas på noll :flushed:. Ett eller två på en livstid kanske, men summa vet jag inte.

1 gillning

Eftersom vi inte har arvsskatt längre så lär det vara extremt svårt att få data på det. :blush: jag kan bidra med en datapunkt:
Efter mor: dödsboanmälan (= skulder överstiger tillgångar), vi barn betalade för en värdig begravning
Efter far: cirka 10.000kr och bittra släktingar på hennes sida (far var omgift och hennes barn hade lämnat far i ”orubbat bo” (men hämtat allt av värde utan att dokumentera i hennes bouppteckning som jag inte tjafsade om, men bittra blev de ändå att de inte fick mer))

Svärföräldrarna uppmuntrar jag ofta att leva för sina tillgångar!

1 gillning

När jag jobbade med arvskiften blev jag förvånad över hur många som hade 1-5 miljoner i fonder och samtidigt hade pension kring 10k och levde allmänt skralt.

Om man räknar bort alla dödsbon med mindre än 200 000 kr skulle jag säga att snittet låg på ca 2 000 000 kr netto och ca 600 k per dödsbodelägare i arv.

En hel del utfattiga dödsbon som givetvis sänker snittet ordentligt. Hanterade aldrig något riktigt stort dödsbo men det största jag hanterade ärvde två bröder ca 50 miljoner var (fastigheter 15, värdepapper 5, aktier i privat bolag 30 (men det är ju uppskattad värdering).

Tror det är oerhört svårt att få fram siffran. Alla bouppteckningar är allmänna handlingar men aldrig hört talas om att någon har sammanställt dem.

3 gillningar

Dessa siffror låter spontant rimliga.

Och de tyckte nog inte att de var rika. :frowning_face:

Det finns forskning med stickprov som tyder på att ungefär hälften av förmögenheterna i Sverige kommer från arv.

Förmögenhet och arv över flera generationer, IFAU Rapport 2018:7 https://www.ifau.se/globalassets/pdf/se/2018/r-2018-07-formogenhet-och-arv-over-flera-generationer.pdf

Nog rätt olika.
Arv efter farbror. Ca 500k + utgifter för arbete i boet. Då har vi lämnat 500k för momser å andra utgifter i boet. + Att banken återbetalt 300k fö felaktig hantering.
Där kommer resterande efter deklarationen.
Arv efter farmor ca 250k. Där fanns det även särkullbarn på farfars sida om inte fått vara med på hela arvet. (Farbrors del räknades bort) De fick 5k var och en fick 20k

Jag hittade en datapunkt från 2014. Den säger att arvsflödet var ca 200 mdr per år.
Då är det bara att dividera med antalet som dör per år för att iaf veta storleksordningen.
Närmare än så kommer vi nog kanske inte.

1 gillning

Och för någon som är dålig på matte och googling, vad blir svaret? :sweat_smile:

Hittade att ca 100 000 dör varje år.

Så:
200 000 000 000 / 100 000 = 2 000 000

Så ca 2 miljoner.

2 gillningar

Undrar hur medianen ser ut. Låt säga en eller två miljardär är med i det räknad i snittet då drar det upp summan rejält.

Jag gissar på sexsiffrigt (jag vet, bred gissning, men nå’nstans i mitten) då det faktiskt är ganska många som bara tagit sig genom livet och som genom att t ex inte äga boende inte haft så mycket att låsa pengarna i heller.

Längre från storstadsområdena är ju hus billigare också och en toppenfin villa som kostar under miljonen och ägs av två utan lån blir ju ändå inte särskilt mycket i statistiken.

1 gillning

Det är nog rätt många som dör utan någon nämnvärd summa så det jämnar ut sig hyfsat med enstaka miljardärer.

Mina far och mor föräldrar lämnade i den storleksordningen och det var vanliga arbetare med hus på landsbygden.