Angående hur svårt det är för en småspare att slå marknaden

Hej! Jag har funderat lite på det här med hur svårt det är för en småsparare att slå marknaden genom att sätta ihop en egen aktieportfölj. Här på forumet och i podden så hänvisas det till Barras och andra studier som har kollat på aktiva fonder och deras utveckling mot jämförelseindex. Dessa studier är väl inte tillämpbara för att diskutera hur svårt det är för en småspare att slå index?

Aktiva fondernas utveckling är efter avgift, men som småsparare har man ju ingen avgift som man först måste skapa i överavkastning innan man är break-even med index.

Hade varit mer intressant att kolla på aktiva fonders utveckling mot sina jämförelseindex INNAN avgift för att kunna jämföra med hur goda chanser man som småsparare har.

Givetvis är man förmodligen en sämre investerare än en fondförvaltare, som jobbar heltid med investerande. Men hur mycket sämre är svårt att veta.

Frågan som jag har är varför det hänvisas till dessa studier kopplat till småsparares möjligheter att slå index? Finns det studier på detta som jag har missat? :slight_smile:

Jo, för studien tar även upp hur många som slår index utan avgifter alls. Har du ens läst studien?

Inte så man blir supersugen på att bli stockpicker direkt när man ser resultatet. Lägg då till att det troligen var lättare att hitta felprissättningar under den tidsperioden som studerats.

2 gillningar

Jag bänkar mej i soffan. :disguised_face::popcorn:….

1 gillning

Jag tror du missat rätt mycket referenser till bloggens avsnitt som relaterar till småsparare snarare än professionella förvaltare.

Bl.a. har Valeriy Zakamulins forskning på marknadstajming varit omtalat.

Vad den genomsnittliga småspararen avkastar har också varit på tapeten ett antal gånger.

Det skulle jag dessutom säga att de är. Professionella investerare som grupp har väldigt mycket bättre förutsättningar att kunna extrahera marknadsalpha. Även efter de begränsningar (regler) som följer av att vara UCITS fond förvaltare. Transaktionsavgifterna nästan obefentliga i jämförelse med vad en småsparare behöver projsa. Direkttillgång till oerhörda mycket bättre datakällor som är bättre uppdaterade på både kort och lång sikt vad gäller marknaden.

Signifikant bättre handelsmöjligheter (spread, orderläggning o.s.v.).

2 gillningar

Tack! Jag har läst delar av studien men den är väldigt lång så missade att de även tar upp siffror innan dragen avgift. Då fick jag svar på min fråga :slight_smile:

2 gillningar

Vad menar du? Frågan jag ställde berörde om det finns forskning kring fonders avkastning innan avgift är dragen, eftersom jag inte kunde hitta sådan. Varför försöker du få det att framstå som att det ska uppstå en konflikt?

2 gillningar