Hej. Hittar nu och då stora koncernbolag som är intressanta. Jag hittar dem inte på avanza osv, exempelvis B.j.a. Croonen B.v.
Måste man investera i dotterbolagen direkt? Är moderkoncernen ofta privatägda?
Tack för bra tips i övrigt 
Hej. Hittar nu och då stora koncernbolag som är intressanta. Jag hittar dem inte på avanza osv, exempelvis B.j.a. Croonen B.v.
Måste man investera i dotterbolagen direkt? Är moderkoncernen ofta privatägda?
Tack för bra tips i övrigt 
Hej!
Min uppfattning är att stora koncerner är oftast privatägda, tyvärr.
Kan säkert finnas några som är börsnoterade, däremot finns det många Holdingbolag som är slutliga ägare för bolagen på börsen, t.ex Alimak Group är ett sådant.
Nja. Så är det väl ändå inte. De flesta börsbolag drivs som koncerner. Ett moderbolag som är börsnoterat och som har ett antal dotterbolag. Speciellt många blir det om man har verksamhet i flera olika länder. Exempel: Skanska AB är en koncern med 332 bolag, Handelsbanken har trettio bolag i koncernen, osv osv.
Jag vill snarare påstå att det är ovanligt om man hittar börsbolag som inte ingår i en koncern.
Det är kanske konglomerat som du menar.
För många år sedan var det populärt att en företagsgrupp hade många olika verksamheter. Volvo ägde exempelvis läkemedelsbolag och företag inom livssmedelsbranchen. Nu har pendeln svängt. Inte ens personbilar och lastbilar ryms inom gamla Volvo längre.
Ahh, det va Konglomerat jag tänkte på…
Det har verkligen vänt i denna trenden, som du skriver så är Volvo till och med uppstyckat.
Läste att det finns några bolag som fortfarande anser sig vara ett Konglomerat, ett av dom va Orkla.
Så där har vi ett börsnoterat Konglomerat!
Tack för era svar.
Det är lite segt att hitta många fina moderbolag eller koncerner som man gärna hade gått in i. Ser ut att vara svårt om du inte är en instutition eller mångmiljonär. Får leta vidare bland guldkornen.