Ängelinvesterare | Hur hittar företag er och hur ofta investerar ni?

Hej alla :slight_smile:

Jag är igång med att starta ett bolag som kommer att använda sig av externt kapital för att kunna ta en vertikal inom en specifik genre. Via tidigare företagande har jag ett ganska brett nätverk och tror att jag kommer att kunna hitta fram till de initiala investerarna.

Däremot har jag haft svårt att söka upp änglar som jag inte har koll på via kontakter / direkt vänskap med. Tanken här är att det vore bra att lyfta in andra änglar än de jag känner personligen för att bredda kompetensen och minska intryck på vänskapsrelationer. Så då tänkte jag på det här forumet och all kunskap som säkert samlas här!

• Finns det några ängelinvesterare här (jag kommer inte jaga er)?
  • Hur blir ni kontaktade och marknadsför ni er någonsin?
  • Hur stora belopp brukar ni investera ungefär?

Ja, det finns ängelinvesterare i forumet. Sedan kommer de kanske inte alltid ge sig till känna. Kan även rekommendera detta avsnitt på bloggen med @Filip.L som är en av Skånes bästa affärsänglar.

Där har du en hel del konkreta tips. Det vanligaste är ju att man känner andra affärsänglar och mycket går via kontakter och nätverk. Om man inte har något nätverk och är intresserad av att komma i kontakt så finns det t.ex. följande ställen:

• Connect Sverige - finns ofta med lokalavdelningar Syd, Öst och Väst. Jag har varit med i Syd ett par år och det var intressant tills jag insåg att det inte var min grej.

• ALMI Affärsänglar - har också ett relativt stort nätverk med änglar.

Sedan finns det ofta ett gäng lokala aktörer såsom t.ex. Stockholms affärsänglar STOAF, Malmö Affärsänglar så det är bara att kolla runt. Där träffar man ofta andra som sedan tipsar varandra. Vanligt är också att en affärsängel tar så kallad lead och leder en runda och de andra investerarna hänger på.

Det vanligaste när jag var med för ett par år sedan var ca 200 000 kr per ängel och projekt. Tror det är det som Filip pratar om i avsnittet också.

Lycka till!

1 gillning