Driver eget och har tänkt länge på att göra exit och bli ängelinvesterare. Jag har en del kapital i mitt holdingbolag som jag vill investera i onoterade bolag. Förstår att detta är riskfyllt och har bara tänkt att investera pengar som jag är beredd att förlora.
Hittade en äldre tråd som jag tyckte var hjälpsam och planen var att ta investeringskursen från Connect där medlemskap ingår och ta det därifrån. Men nästa kurs är först i November (Region Syd) och eftersom tråden nästan är 6 år gammal så undrar jag om det finns andra resurser.
Det enda jag har lyckats hitta är denna onlinekurs men svårt att veta om det är bra eller ej då jag inte känner till företaget eller kan hitta rescensioner om kursen. Google/YouTube har mest lett till allmänna råd.
Är det någon här som har erfarenhet av ängelinvesteringar som har tips/rekommendationer på hur man kommer igång?
Tack för länken! Jag har tittat lite på både avsnittet och inlägget. Det verkar tas upp hur riskfyllt ängelinvesteringar är och att det sannolikt är smartare att placera kapitalet i indexfonder. Men söker mer svar på hur man kommer igång.
Alternativet är ju att hitta en ängel-fond. Så riskminskar man i alla fall lite. Finns såklart många som packar sina onoterade aktier i en fond, så man kan sprida innehavet. Typ invest in skåne osv.
Var inne på det ett tag, men kör lysa tillsvidare. Har inte energin.
Har själv även tänkt att Affärsängel skulle kunna vara ett meningsfullt sätt att “ge tillbaka” om jag lyckas med mitt företagare och gör en bra exit. Genom att lyssna på mina egna änglar (tillika styrelsemedlemmar) har jag resonerat mig fram till följande:
Allt för stora nätverk med många medlemmar som investerar tillsammans blir nog alldeles för passivt för min smak. Då kan man lika gärna köpa börsnoterat.
Jag skulle uteslutande investera i min egna bransch. Med ett fokuserat kontaktnät och mina egna erfarenheter kan mitt personliga bidrag till bolagen göra verklig skillnad. Dessutom kan jag bättre bedöma gångbarheten i dessa startups.
Kapitalmässigt behövs det nog i storleksordningen 100m för att kunna sprida risker och samtidigt gå in med seriösa summor.
Det kommer bli ett “Jobb”. Styrelsemöten, nätverkande, hjälpa mina små kycklingar bäst jag kan.
Att göra detta helt solo är nog dumdristigt. Iaf i mitt fall, jag har inte verkat tillräckligt mycket i “investeringsskiktet” av min bransch.
Vilket tar mig tillbaka till nätverkandet. Jag behöver hitta ett mindre gäng att investera tillsammans med. Mentorer som kan få in mig i svängen och där jag sannolikt behöver bidra med mer värde än bara mina pengar. Jag skulle nog börja med änglarna som seedade mig.