Ännu en post om konsult AB mm

Hejsan.

Min situation ser ut såhär: Nyexade civilingenjör och anställd på ingenjörsbyrå A. Generellt är alla uppdrag ‘in-house’, men jag har direkt blivit utstationerad som konsult på heltid på företag B.
Det är brist på min kompetens, och företag B uttrycker frekvent intresset av att anställa mig. Problemet är en klausul i deras avtal sinsemellan som förbjuder - ordagrant - företag B från att anställa mig under ett år efter att avtalet avslutats.
Detta gör det alltså fullt möjligt för företag B att anlita mig som konsult direkt, givet att jag har egen verksamhet, utan att bryta några kontrakt och eventuella framtida samarbeten per se (givet att jag förstått det rätt).

Min stora fråga, och anledningen till att jag behöver en vuxen här är: Är detta ett gyllene tillfälle att både starta företag och höja min lön utan att ens behöva jaga efter min första kund, eller är jag på väg rakt in i en rävsax?

Att starta AB känns mest rimligt jämfört med EF då arvode och lön kommer vara stort nog för att kunna dra nytta av att ta utdelning, vilket leder till nästa fråga:
Att använda tjänster såsom Wint för att snabbt, enkelt och billigt få igång ett AB och samtidigt köpa sig fri från bokförings-kung-fu låter nästan för bra för att vara sant. Är det ett legit alternativ, eller gör jag bäst i att på egen hand gå alla steg via Bolagsverket etc?

Är det något annat utöver detta som jag behöver tänka på?

Din situation är exakt samma som mitt. Jag valde att starta eget och kör eget AB. Ett gyllene tillfälle. Kör på. Men tänk på att nätverka. Ditt nästa uppdrag kommer inte av sigsjälvt om man kör eget.

1 gillning

Sannolikt har de avtalat att de inte får anlita dig via annan konsultfirma heller under X månader om de avtalat att de inte får anställa dig. Väldigt vanligt att ha det så i konsultavtal.

1 gillning

Jag var i en liknande situation som tyvärr gick i stöpet pga corona. Jag säger ta chansen. Det är snorenkelt att hitta jobb som ingnejör.

Best case scenario, du startar en egen firma och har en drös anställda om 10 år och behöver inte jobba mer.

Worst case scenario
Det håller inte och du måste hitta en ny arbetsgivare.

Känns som om du har massa att vinna och inget att förlora.
KBK, kör bara kör!

1 gillning

Tack! Jag har fått ta en titt på avtalet, och så länge det inte finns något ytterligare avtal som stiftats så är ordet som använts just “anställa”.

Då är det bara att köra! Rävsaxen kommer av att du får insyn i det svenska skattesystemet och snart kommer du fråga dig ”Vad f-n får jag för mina pengar?”. Livsfarligt, bättre att vara en lydig drönare… :wink:

1 gillning

Jag har kompisar som kör Wint och är väldigt nöjda, tror de betalar ca 20k/år (vilket är en spottstyver på din förväntade 1,5-2M omsättning).

Jag valde att köra bokföring själv på Bokio, men då har jag ett stort intresse och lite kontrollbehov :wink:
Händer inte så mycket bokföringsmässigt på ett enmanskonsultbolag, en lön, lite små inköp, fakturor. Men det blir ändå en del att sätta sig in i, så det underlättar med ett genuint intresse. Annars tjänar man mer på att leja ut det och lägga tiden på att fakturera kund för det man är bra på.

1 gillning

Tack! Skönt att höra att de är nöjda.
Det är så svårt i dagens samhälle att veta om recensioner på t.ex Trustpilot är legit eller fabricerade av fejk-kunder, men samtidigt så brukar folk inte vädra sina åsikter så länge de är glada, så med deras typ tre dåliga recensioner på 2600 kunder så kanske man kan känna sig trygg :slight_smile:

1 gillning

Hej @KaptenStelben och alla andra,

Vi på Wint pratar i stort sett dagligen med personer som är i just din situation @KaptenStelben.

Utan att ge några specifika råd låter det ju spontant som att du skulle kunna tjäna på att driva eget AB istället för att vara anställd. Speciellt om du – som du själv skriver – kommer kunna fakturera så mycket att du kommer kunna ta ut utdelning eftersom du då kan hålla nere lönen till en nivå att du undviker statlig skatt för att sedan toppa upp den med en lågbeskattad utdelning vid räkenskapsårets slut.

I den här artikeln finns några användbara tips för hur man kan tänka: Tre tips inför K10:an 2021

Men innan det blir aktuellt bör du förstås starta ditt bolag, och där kan ju vi på Wint (liksom många andra) som sagt hjälpa till – och dessutom frigöra dig från bokföring och annat krångel. Jag tänker inte sälja på dig någonting här utan ser hellre att du bildar dig en egen uppfattning om oss, men kan nämna att vi i skrivande stund har drygt 2 800 kunder varav 95 % anger att de är nöjda eller mycket nöjda med vår tjänst. :slightly_smiling_face:

Jag svarar gärna på fler frågor här om någon vill, men hänvisar gärna också till vår hemsida för den som skulle vilja snacka med någon av våra rådgivare för att reda ut om just du kan tjäna på att starta AB.

Ha en fin dag!
Samuel på Wint

2 gillningar

Hej Samuel / @WintAB

undrar om det tillkommer kostnader för tilläggstjänster och liknande?
Till exempel att man ställer någon (dum) fråga till Controllern som inte tycker att det faller inom tjänsten och då debiterar för tiden?
Eller att man startar / stoppar Löneväxling och då får betala en avgift för det.

Kanske inte bästa exemplen, men hoppas du förstår vad jag är ute efter.

1 gillning

Hej!

I grunden betalar man en fast månandskostnad för hela Wints tjänst. Om man är ensam i bolaget ligger det på 1 645 kr/mån och då ingår löpande bokföring, lönehantering, momsdeklarationer, årsbokslut – samt all rådgivning utom den mest avancerade.

Om det skulle vara så att du vill ha specifik rådgivning, exempelvis kring din K10:a eller skatterådgivning så kan vi ta ut en extra avgift, men då kommer vi att meddela dig i förväg så att du inte blir överraskad av en faktura. När det gäller dina exempel skulle vi dock inte ta ut någon extra avgift. I de allra flesta fall gör vi inte det. :slightly_smiling_face:

Du kan läsa mer om vad som ingår i priset på wint.se/priser

Värt att säga är också att du inte kommer att få en personlig kontaktperson hos Wint, så du kommer inte prata med en specifik controller eller redovisningskonsult. Däremot är våra ekonomer alltid tillgängliga för att svara på frågor.

Ha en fin dag!
/Samuel på Wint

2 gillningar