Hejsan.
Min situation ser ut såhär: Nyexade civilingenjör och anställd på ingenjörsbyrå A. Generellt är alla uppdrag ‘in-house’, men jag har direkt blivit utstationerad som konsult på heltid på företag B.
Det är brist på min kompetens, och företag B uttrycker frekvent intresset av att anställa mig. Problemet är en klausul i deras avtal sinsemellan som förbjuder - ordagrant - företag B från att anställa mig under ett år efter att avtalet avslutats.
Detta gör det alltså fullt möjligt för företag B att anlita mig som konsult direkt, givet att jag har egen verksamhet, utan att bryta några kontrakt och eventuella framtida samarbeten per se (givet att jag förstått det rätt).
Min stora fråga, och anledningen till att jag behöver en vuxen här är: Är detta ett gyllene tillfälle att både starta företag och höja min lön utan att ens behöva jaga efter min första kund, eller är jag på väg rakt in i en rävsax?
Att starta AB känns mest rimligt jämfört med EF då arvode och lön kommer vara stort nog för att kunna dra nytta av att ta utdelning, vilket leder till nästa fråga:
Att använda tjänster såsom Wint för att snabbt, enkelt och billigt få igång ett AB och samtidigt köpa sig fri från bokförings-kung-fu låter nästan för bra för att vara sant. Är det ett legit alternativ, eller gör jag bäst i att på egen hand gå alla steg via Bolagsverket etc?
Är det något annat utöver detta som jag behöver tänka på?