Miljoner trådar om förmånsbil, länkar till sidor av olika kvalité…
Jag saknar en räknesnurra som visar både företagets samt den anställdes ökade kostnader. Både för att kunna ta beslut som anställd, men även se hur den påverkar företaget. Detta är nyttigt oavsett om jag har eget företag eller om jag vill ha ett bättre förhandlingsläge (i fallet för mig ett bra förhandlingsläge med all fakta på bordet). Då kan inte arbetsgivaren slingra sig med att det kostar si och så.
Jag är väldigt sugen på att skapa en snurra själv, men känner att det inte behövs om det redan finns tillgängligt!
Teslakalkylen (.com) har jag använt för denna typ av beräkningar. Du kan lägga in värden för vilken bilmodell som helst förutsatt att du själv kan uppskatta en del parametrar.
Jag saknar också detta! Men det är många parametrar - utrustning/förmånsvärde, hur det slår på tjänstepension (privat vs personalbil), försäkringen kan skilja mycket mellan motoralternativ och så vidare. Ett verktyg där man själv måste sitta och knappa in allt detta för varje bil man vill jämföra tycker jag inte riktigt löser problemet.