Firma bil… Används nästan uteslutande i firman å företaget står för alla kostnader å man får använda bilen max 100 mil om året å som mest vid 10 st tillfällen…
Fördel att man även eger en privat bil så kan skattemyndigheten inte skönhets taxera dig…
Så tänker jag med när det kommer till förmånsbil. Att avlasta privatekonomin är viktigare än att avlasta bolagets ekonomi. Sedan kan man, till skillnad från en privat bil, även ta alla kringkostnader på bolaget - biltvätt, självrisk vid krock, ersättningsdäck osv.
Leasing med garanterat restvärde kan vara bekvämt med. Särskilt när det kommer till elbilar där andrahandsmarknaden riskerar att svänga lite mer.
Om du använder din tjänstebil för privata resor vid mer än 10 tillfällen eller över 100 mil per år är det en förmån som du beskattas för. En förmånsbil är alltså en tjänstebil som du får använda utanför jobbet.
Märkligt att det inte finns någon hemsida eller dylikt som visar alla modeller och förmånsvärden, om det nu är det som är det viktigaste vid val av förmånsbil. Volvo är inte alls tydliga med det på deras hemsida.
Då får man bara använda den inom företaget, måste ha speciella skåp där nyckeln förvaras i på företaget etc. etc. Konstiga regler. Förmånsbil är det rätta för oss då vi även ska använda den privat.
Har du gjort allt rätt så visar du vid revision bara upp din körjournal för de senaste 30 åren som ska överensstämma med miltal på bilarna som avses. Bevisbördan ligger som du vet på dig själv så kan du inte visa upp detta blir det förmånsbeskattning plus 40% skattetillägg.
Tack men där måste man fylla i fordonsskatt etc efter regnr. Alla modeller har väl bara 1 förmånsvärde ändå om man inte har udda extrautrustning, borde bara vara en jäkla lång lista med alla modeller med förmånsvärdet skrivet bredvid känns det som. Hade ju varit underbart att kunna se allt på en och samma gång.
Tänker jag fel?
EDIT:
En bättre lösning vore:
Skatteverket kunde koppla sin beräkning direkt till Transportstyrelsens databas och automatisk hämta fordonsskatten baserat på modell.
Alternativt kunde de tillhandahålla en lista över vanliga bilmodeller och deras fordonsskatt, så att man inte behöver slå upp det separat.
Jag menar det är ju väldigt mycket priset som sätter ens intresse, kan ju inte sitta och kolla upp varje modell för att hitta någon udda som kanske har jättelågt förmånsvärde p.g.a elbil och skatt osv. Antingen är det jag som tänker fel eller så är det en stor miss att det inte finns en lista över allting.