Verkligen snyggt gjorda verktyg. En liten input, när fälten är 0 (eller om man vill ändra belopp i ett fält) så vore det användarvänligt att kunna radera nollan och börja skriva, alternativt att 0 ersätts av det du börjar skriva
Tillägg:
Vad som hade varit användbart för min del är en mer avancerad bruttolönuträknare som tar hänsyn till Pension = TP1 och att man tar utdelning efter brytpunkten. Kan vara rutor man klickar i.
Det känns ofta att det är just TP1 man kan bli lurad när man jämför “vanlig” lön mot företagande. Dvs att tjänstepensionavsättningarna stiger kraftigt efter brytpunkten.
Tack för input! Du har rätt, TP1 gör stor skillnad. Som företagare är det oftast smartast att ta lön till brytpunkten (ca 615 000 kr/år) och resten som utdelning, medan en anställd får mycket högre tjänstepension över den nivån.
Exempel:
Anställd med 700 000 kr i lön får tjänstepension på cirka 60 000 kr
Företagare med 615 000 kr i lön och 85 000 kr i utdelning får tjänstepension på cirka 40 000 kr men totalt lägre skatt
Jag kommer lägga in fler funktioner framöver, bl.a. stöd för TP1 och olika utdelnings-scenarier, så jämförelsen blir mer rättvisande.
En tanke jag fick när jag körde runt lite med dina verktyg var att det skulle vara schysst att kunna göra en resultatbudget och att dina verktyg är inlänkade i resultatbudgeten. Om det är med eller utan BAS-kontoplanen kan vara vilket som.
Men att man då kan bygga upp resultatbudgeten med hjälp av dina verktyg och få en schysst totaluppställning av det hela.
Förmåns beräkningen verkar inte stämma. min bil skulle enligt din kalkyl ha ett förmånsvärde på 4100 men det är 7400 i verkligheten. Så något är galet.