Gjorde ett verktyg för att beräkna kostnad att äga bil (TCO). Kanske någon mer har nytta av den?

Hej allihop!

Har aldrig postat här på forumet men läser regelbundet och kände att det var dags. Byggde en egen web-app för ett tag sen för att hålla koll på alla bilar jag hittade på Blocket. Satt och jämförde typ 15 olika annonser på Blocket och hade ingen aning om vilken som egentligen var billigast att äga.

Verktyget räknar ut vad bilar kostar i hela ägandet (Total Cost of Ownership). Har sett några såna tjänster online men tycker alla är så osmidiga och inte ger nån överblick specifikt för de bilar jag kollar på. Hur som helst, lade iallafall upp det på en hemsida för “Bilköpskollen” här så andra kan använda det: https://bilkopskollen.se

Man klistrar in en Blocket-länk och får ut:

• Värdeminskning

• Drivmedel

• Skatt & försäkring

• Servicekostnader

• etc.

På alla fält visas var siffran kommer ifrån och hur den används i kalkylen. Det är möjligt att spara flera bilar och jämföra dem mot varandra i grafer och tabeller. Gör det lite lättare att resonera kring t.ex. dyrare bil med låg förbrukning vs en billigare med högre.

Projektet föll mellan stolarna pga. annat i livet men nu har jag plockat upp det igen. Har även lite mer funktioner i kikaren. Har bland annat lagt in möjlighet att beräkna kostnad även för t.ex. privatleasing, förmånsbil, etc.

Min fråga
Vore jättekul om andra hade haft hjälp av det här och att få feedback! Finns det något uppenbart som ni saknar för att göra analysen korrekt?

Verktyget är såklart gratis och jag gör det här mest för jag tycker om att bygga digitala produkter :slight_smile:

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv