Har precis genomgått en separation, så exet har mjölkat mig.
Leasar idag en E-niro som går ut till våren och känner att jag behöver börja förbereda mig lite inför bytet.
Mina förutsättningar är att jag kör cirka 1 500 mil om året. Har 5-6 mil till jobbet (kör inte dit alla dagar), och har möjlighet att ladda hemma & på jobb.
Har sagt till mig själv att jag aldrig ska äga en bil som inte längre har någon garanti kvar.
Köpa, leasa spelar ingen roll.
Har tittat på 2 olika alternativ,
Mazda cx-60 PHEV, ligger en på blocket för 450 000 alternativt går att leasa för 5 500.
Huyndai Bayon (1.0 Advanced) kan jag få för ungefär 235 000.
Andra alternativ är välkomna, men är ute efter en låg TCO.
Jag är absolut ingen expert på TCO men jag gör en hel del jämförelser inför mina bilbyten som sker oftare än vad som egentligen är hälsosamt
Jag använder min egen kostnadskalkyl och finns det synpunkter på den så tar jag gärna emot dem!
Jag har en lista med mindre bilar/SUVar som kan vara jämförbara med Bayon i storlek. Samtliga helelektriska och enligt mina beräkningar bör de vara betydligt billigare än både Bayon och CX-60 om du har möjlighet att ladda hemma och på jobbet till rimlig kostnad. Sen är ju allt förstås upp till hur många och långa resor du behöver göra och om bilarna fyller de kraven.
Har själv haft E-niro, BYD Atto 3 och MG ZS EV och de funkar kanon och de senare är i stort jämförbara med din nuvarande E-niro.
Jag brukar också gilla att kontra kontantinsatsen med vad den summan hade varit över 3 år i investerat.
Så klart det är teoretiskt men jag personligen hade investerat den kontantinsatsen istället så för mig ser så jag brukar alltid räkna upp det som en “kostnad” i köp av bil.
Jag har mer och mer börjat ändra hur jag ser på denna typ av kostnader.
Jag förstår värdeminskning och alternativ kostnader som en del av TCO och räknar med det. Men jag har, framför allt i dessa tider, börjat vikta värdet av cashflow högre.
Dvs den faktiska kostnaden är mindre viktig då bilkostnaden mentalt avskrivs och jag fokuserar på att ha lägre löpande utgifter per månad.
Jag hade turen att kunna köpa min senaste bil kontant. Då valde jag en tråkig toyota corolla som just kommit in från en privatleas. Detta när BMWn som jag hade på företagslease skulle lämnas tillbaka.
Jag har gjort en mental avskrivning på bilen isamband med köpet, och räknar med att den kommer rulla i 6år(Toyotas garantier är på 10år och jag vill byta ett år innan dem går ut) med restvärdet 0kr. Sen kommer det såklart finnas ett värde i den då jag tar hand om den.
Mitt mål med detta är att undvika inlåsningseffekten av lease eller lån. Samtidigt som jag maximerar mitt cashflow månad till månad och är flexibel på arbetsmarknaden och på börsen.
(jag tycker att alternativkostnaden på börsen är en oturlig jämförelse som folk gör. När vi utvärderar t.ex en globalfond och innehavet så har man ju inte en horizont på 3år så som man ha med en lease oftast. Räknar man på bilkostnader i 10år så tycker jag att det blir mer relevant)