Ännu en tråd om Lysas home bias

Öh, det där får jag inte riktigt ihop. :smile: Jag är rätt säker på att du har mer än 20 % i ett enskilt land med den fördelningen.

4 gillningar

Hur menar du? 70% USA? Ja, det stämmer. Däremot så spelar det ingen roll för att om du lägger pengar i en globalfond så kommer den att skifta med landfördelning över tiden jämfört med en svensk fond som kommer alltid vara svensk.

1 gillning

Som Svensk investerare har du lägre skatt och transaktionskostnader på svenska aktier än utländska. Det i sig är anledning nog att inkludera en större andel svenska aktier än marknadsvikt. Och det är helt i linje med forskningen, att förespråka strikt marknadsviktat är en överförenkling.

För en icke Svensk investerare finns det ingen anledning att övervikta mot Svenska aktier.

Det finns ingen självklarhet i detta. I många fall kan man i svensk kapitalförsäkring få tillbaka 100% av den utländska källskatten för exempelvis amerikanska innehav (för både aktier och ETF:er), och huruvida transaktionskostnaderna är högre beror på mäklare. Jag betalar själv 0,05% för både svenska och amerikanska värdepapper och får tillbaka 100% av amerikansk källskatt.

Jag har också valutakonto med dollar på, så ingen växlingsavgift uppstår heller vid köp eller försäljning (däremot vid eventuell växling).

Har du nåt skriftligt på det? Jag har aldrig hört att man kan få tillbaka källskatten om man t.ex. äger VWCE i en kapitalförsäkring

Här står det vad som gäller hos Nordnet: Hur fungerar återbokning av utländsk källskatt på försäkringar | Nordnet

För mig har det funkat felfritt, källskatten kommer tillbaka automatiskt för både aktier och ETF:er (har knappt aktier dock, utan mest en ETF).

Men, VWCE betalar ju ingen utdelning, så det finns ingen skatt att begära tillbaka för den. Och, den är inte amerikansk utan irländsk, så själva fonden betalar amerikansk källskatt på amerikanska innehav och kan inte begära tillbaka den. Huruvida den betalar skatt på irländska innehav vet jag inte, men det är ju mindre viktigt.

Med en irländsk fond betalar du alltså indirekt amerikansk källskatt, men amerikanska ETF:er betalar ingen egen skatt på amerikanska innehav utan för över skattskyldigheten till fondinnehavaren, så för dessa får du tillbaka all källskatt gällande ingående amerikanska bolag.