Har en anhörig som nyss flyttat till Sverige och ännu inte “kommit in i systemet” helt. Hon har personnummer men väntar fortfarande på BankID, SFI, t.ex. Hon ägnar dagarna åt att lära sig svenska på egen hand, söka engelsktalande jobb, och vänta på att maskineriet ska köras klart…
Hon vill såklart arbeta här i Sverige och har hög utbildning och lång arbetserfarenhet från sitt hemland, men jag misstänker att det kan ta tid att få jobb i Sverige oavsett.
Kollade hur det funkar med A-kassa och såg då något om att man ska ha varit medlem i en A-kassa minst 12 månader för att kunna få någon ersättning. Och för att bli medlem i t.ex. Alfakassan (den mest grundläggande Akassan?) så krävs att man någon gång arbetat i Sverige, även om det bara är en enda dag.
Jag har ett eget AB - skulle jag alltså kunna anställa henne en dag för någon random arbetsuppgift som går att motivera för Skatteverket (städa på kontoret, organisera Excel-dokument, etc?) - så att hon åtminstone kan bli medlem i Alfakassan och att de där 12 månaderna börjar ticka? Sen att hon måste uppfylla arbetsvillkor för att kunna få ersättning om det skulle behövas vet jag om, men trist om hon i framtiden skulle uppfylla arbetsvillkoret men inte ha varit medlem i 12 månader…
Så min fråga gäller mest ifall det ens är tillåtet att anställa någon en enda dag, och vilka villkor som isåfall gäller för arbetsuppgifter, lön, etc.
Har förstått att om man anställer någon på längre tid så måste man kunna motivera att de verkligen har riktiga arbetsuppgifter för Skatteverket, så man kan inte bara anställa någon för att koka kaffe. Men för en enda dag så kanske det är lättare att komma runt det?
Skulle kunna vara för att du försöker hitta kryphål för att utnyttja ett skyddsnät som är tänkt för arbetande personer och inte som bidrag till nyanlända
Det är jag medveten om, mitt svar handlade mer om att TS överhuvudtaget försöker att hitta ett sådant kryphål och tror att responsen skulle bli bättre på Flashback.
Nästa steg är väl att utstuderat faktiskt fixa ett fejk-arbete i ett år med syfte att kunna lyfta A-kassa efter ett år.
Ja då får du nog vända dig till samtliga A-kassor eller vem som nu bestämt att det ska räcka att ha varit anställd en dag för att kunna bli medlem och be dem ändra sina regler. Du är medveten om att Alfakassan skriver i klartext på sin hemsida att det räcker att ha arbetat en dag för att kunna bli medlem, eller?
Nu är reglerna som de är, men du menar alltså att man inte ska följa dem av något slags moralisk anledning?
Brukar vara just på Flashback man måste påpeka att det är ett FORUM - vill man inte ge ett svar på frågeställningen så kan man låta bli. Ingen tvingar en att ge ett icke-svar.
Medlem kan man bli men man får väl ingen ersättning om man inte har arbetat åtminstone deltid ett tag.
Personligen skulle jag inte göra det du föreslog då det känns som ett utstuderat och medvetet sätt att flytta andras pengar till egen ficka. Dvs. jag skulle inte skaffa ett fejk-jobb bara för att kvalificera mig för A-kassa.
Men det är bara jag och alla behöver inte tycka likadant.
Att man kan utnyttja systemet beror nog mest på att det skulle vara för dyrt och svårt att undersöka och kontrollera vartenda ärende där någon på kortast möjliga tid kvalificerat sig och därefter börjar plocka ut mer medel än den stoppat in.
Samt att de flesta inte gör så, och därför funkar det ändå på gruppnivå.
Man måste såklart inte men jag ville skriva det jag skrev. Vill du hellre ha robotsvar som bara svarar på det sätt du vill går det ju bra att fråga en LLM istället.