Anställa konsulter till mitt AB som tar uppdrag hos kunder

Hejsan alla!
Jag är ensam underkonsult i mitt AB, är just nu på Polestar.
Jag får kanske 20 uppdrag i veckan skickat till mig om diverse uppdrag, mestadels inom bilbranschen. Jag går i tankar att anställa konsulter i mitt företag som sedan tar sig an dessa uppdrag, och jag tar då en liten kaka av timpengen och konsulten får resten. Det jag kan erbjuda är en mycket bättre lön (ca 10-15k mer i månaden) än vad tex Afry eller Devport gör då jag kommer ta mindre del av kakan, har räknat på det och kommer absolut kunna ge en månadslön på ca 50k/månad för ett uppdrag som bara kräver lite C/python kunskaper. Detta är möjligt då jag har ett litet företag, jag gör det mesta helt själv, få utgifter osv… Min fråga är:
Är det någon i liknande situation som kan berätta vart man får tag i dessa konsulter, är det Linkedin, bygga hemsida och annonsera ut, vänner man hittar konsulterna? Några tankar?

Menar du jämfört med om de skulle varit anställda på t.ex. Afry eller förmedlats som UKs genom deras partnernätverk?

Men den stora frågan är väl att om det är så gott om uppdrag, varför skulle inte dessa konsulter du letar efter vara sina egna? Gissar att du inte vill ha de allra mest juniora personerna?

Du får ju också räkna på risken att konsulterna blir utan uppdrag en period. En större organisation har ju mycket lättare att placera dessa i andra uppdrag där det finns behov för stunden.

Men det finns ju massvis med sätt att rekrytera personal. Leta i ditt eget nätverk, klassiska annonser på t.ex. linkedin. Anlita en rekryteringsfirma etc. Har nog inget supertips där tyvärr.

Antar även att du måste gå via någon av de stora drakarna (så som AFRY) för att få ramavtal med tex Polestar eller VCC. Även de kommer isf ta en del av kakan. I övrigt håller jag med om svaret från @_Kalle ovan.

Så du vill jobba betydligt mer idag? Det kommer ju bli ökat admin för de som du tar in då du vill anställa dessa. Du blir chef, det kanske du inte tänkt på?

3 gillningar

Jösses… Det är klart dom kan ta uppdragen själva, om de hade haft AB. Jag kommer anställa på samma sätt som Afry anställer, inte svårare än så. Bolaget jag går via tar 15 kr/h beroende på uppdrag, så ett uppdrag på 600kr/h ger mig spelrum på 585 kr/h, varav jag tar 10%, då är det cirka 500kr kvar till min anställde, givetvis arbetsgivaravgifter dras men sen är ju kakan deras. Detta är ju för dom som INTE har AB. Dvs samma folk som går till Afry.

Så din fråga kan man ju ställa till Afry också, “dom kan ju ta uppdragen själva… ?”

Du har helt rätt i din observation.

1 gillning

Utan uppdrag är något jag hör ofta, men enligt mig så finns det ett hav av uppdrag, kan också vara så att det bara är i min nisch. Annat sätt är att isåfall erbjuda timanställning, då blir det mer eller mindre riskfritt för mig finansiellt. De blir då kompenserade med den högre lönen. Jag har pratat med en kollega som har 35k i lön varav jag hade kunnat erbjuda 50k i lön, 15k extra i lön känns som en rimlig kompensering

Är det inte lättare att bara agera konsultförmedlare istället för att anställa direkt? Det blir fortfarande amin men du tar en betydligt lägre risk.

3 gillningar

Enklaste och säkraste för dina första anställda måste vara att locka över folk som du har i ditt nätverk? Tidigare kollegor eller juniora konsulter du jobbat med senaste tiden? Någon som känner din flickväns pappas gymkompis… osv :slight_smile:

1 gillning

Hur skiljer sig det upplägget gentemot det jag beskrev?

Ja precis! Jag har pratat med två vänner som tycker detta låter som en win win

Lycka till, jag hoppas verkligen att du lyckas med ditt hedervärda projekt! Det är så härligt med människor som ordnar välbetalda jobb åt andra!

Räkna på en affärsplan och ta med alla kostnader. Räkna på olika nivåer av beläggning och hur lång bänktid ditt företag klarar av innan dina anställda måste sägas upp.

Om du inte tänker erbjuda något kontor, utbildningar, grundlön, utan bara admin + bokföring, så har du redan rejäl konkurrens. De tjänsterna kan utföras billigare och effektivare av ett av frilansbolagen. Däremot så kan du ta betalt för jobbförmedlandet och ta en hittelön.

3 gillningar

Du förmedlar istället uppdrag åt andra egenkonsulter/konsulter och tar en procent av timmpriset i förmedlingsavgift. Faktureringen går via dej och ditt bolag och du betalar ut det som är kvar efter att du tagit din andel, lite förenklat.

Du slipper hantera anställda och allt vad det innebär utan istället får dina förmedlade konsulter sköta sig själva. Men vill du bygga ett rent konsultbolag så är nog detta fel väg att gå.

Eworks är en klassiker inom just detta.

Då är du på god väg! Som många (lite väl syrligt) skriver så är det ingen unik eller banbrytande affärsmodell. Men kan du med ditt personliga varumärke och kontakter få fram en eller flera välbetalda konsulttjänster så är det inget fel med det. Många jobbar hellre på ett microföretag än någon stor grå konsultbyrå.

Aha, men detta funkar bara för de som har eget AB låter det som?

Jag vet andra som försöker sig på det du gör och det är inte så lätt som du tror att få tag på folk. Och vi pratar samma stad och samma branch, förmodligen hade ni slagits om samma huvuden.

Du får räkna med att det tar tid att bygga upp något.

Dessutom måste du ha dessa som anställda hos dig, de kan inte vara underkonsulter under dig. VCC och polestar tillåter inte underkonsulter till underkonsulter.

Och om företaget du går igenom tar 15kr/h, varför tar du 10%? De har ramavtalet, vad har du? Eventuella underkonsulter ser igenom detta, du bör sikta på en långsiktig approach.

1 gillning

Absolut, men jag vill bara ha mer att göra så tänker detta är en bra start. Är “ung och hungrig”…
Skulle säga att jobba i mitt bolag är bra mycket bättre än Afry, 10-15k högre lön, är bara ett sms ifrån ifall anställda vill mig nåt, kan även erbjuda 5k i friskvårdsbidrag osv… noggrannare kalkyler behövs göras men ser inte hur Afry nånsin kan ge högre lön än mig, matten går ju inte ihop

Vad är det som är så svårt menar du? Hitta ingenjörer som vill ha 50k i lön?

Redan pratat med bolaget jag går via och dom ser inga problem med upplägget, kommer ju fortfarande presenteras fram som vanligt med konsult CV och lättare beskrivning varför man passar för uppdraget.

Jag tar ju 10% för jag alla omkostnader och försäkringar osv… Som sagt, jag pratar om konsulter som inte har eget AB.

Inte riktigt med vad du menar

Jag har några vänner och tidigare kollegor som ganska nyligen expanderat med en första anställd och det fungerar fint!

Mitt första jobb efter examen var som anställd nr 5. Ett annat jobb nr 4. Nu är jag nr 0 så jag förstår de som söker sig till mindre :slight_smile:

Vet inte hur lång tid du har i branschen men du verkar riktiga in dig på folk med 0-2års anställning om dina 50k ska vara vara 10-15k mer än AFRY.

AFRY kommer ha råd kvar konsulter som är på bänken, inhouse-uppdrag etc.

Vad jag vill ha sagt är att du har ingen dålig idé men den är inte så lätt som du tror. Du kommer att få jaga folk och du är inte ensam i din storleksordning som försöker sig på samma sak.

Sen får du inte glömma att sånna som AFRY oftast har högre timpris just för att de är AFRY. Och de erbjuder en teamkänsla med AW etc vilket jag tror folk med 0-2års erfarenhet tycker är viktigt.

2 gillningar