Anställd eller konsult via AB?

På en månadslön på 90000 betalar arbetsgivaren enligt snurran ca 1,5 mkr per år. Det stämmer dock inte eftersom man i normalfallet till detta behöver lägga 30% i avsättning till tjänstepension på de ca 50000 i månaden som inte är med i snurran, dvs i runda slängar 180 000 per år, plus ökad särskild löneskatt ca 25% på det. Försäkringsdelen blir därmed också dyrare.

Stort tack, så vad skulle du säga är “break-even” i ren kostnad för arbetsgivaren, dvs. vad skulle jag kunna fakturera per år för att de inte ska bli dyrare för dem att ha mig som konsult istället för anställd med lön på 90 000 kr/mån? OBS att de inte kan dra av moms då det handlar om vård (sjukvården momsfri men konsultjänster inom sjukvård beläggs med moms sedan 2019).

Momsfrågan har jag inget svar på, moms är inte en kostnad i normala fall så om du per automatik måste gå ner i ersättning motsvarande momsen för att arbetsgivaren inte får dra av moms blir det ju en dålig deal. Annars hamnar jag väl någonstans mellan 1,7-1,9 mkr för break even.

1 gillning

Mm tänker väl att det för mig är mer föredelaktigt skattemässigt att fakturera 1,7 mkr per år för framtida utdelning 3:12 än att ta lön 90k per månad eller tänker jag fel? (Även om jag då alltså måste stå för momsen?)

1,7 mkr fakturerat inkl moms är bara 1,3 intäkt i bolaget, inte en bra deal mot att ha 90 tkr bruttolön + förmåner, om jag förstår dig rätt.

Min tanke är dock att jag netto till slut får ut kring 935 000 per år med faktura 1,7 mkr istället för ca 680 000 kr per år med månadslön. Avsatt pension kan väl ändå inte täcka de 255 000 som diffar? Redovisning etc har jag ändå kostnader för i bolaget…

Hänger inte med på hur du räknar här, eller så missuppfattar jag det här med momsen. Om uppdragsgivaren inte kan göra momsavdrag men du måste momsredovisa innebär det väl att momsen blir en kostnad på ca 400 tkr för ditt bolag att dra från de 1,7 mkr. Kvar blir då 1,3 mkr brutto att betala lön + arbetsgivaravgift + tjänstepension + särskild löneskatt + redovisning och andra kostnader som försäkring etc, det kommer inte bli 935 tkr netto ens om du skippar tjänstepensionen.

Lön = 90 000kr
Semesteravsättning 25 semdagar/år =12,12%? =10908kr
Arbetsgivaravgift på lön + semester avsättning 31,42% =31705kr
Tjänstepension 6% upp till 54167kr? =3250kr
Tjänstepension 30% på lön över ovan =10749kr
Löneskatt 24,26% på tjänstepension = 3396kr
Friskvårdsbidrag? =4000kr/år =330kr?
Gruppförsäkringar =1000kr/månad?

Summa 151338kr

Tillkommer för arbetsgivaren:
-Overheadkostnader för arbetsgivaren som en liten andel av administration/löneavdelning/HR osv.

-Karensdagar vid sjukskrivning.

-Risk/osäkerhet för dig som konsult = arbetsgivarens fördel.

-Fördel färre antal “tjänster” på papperet vilket ofta brukar se bra ut i olika sammanhang.

Osv

För DITT AB tillkommer:

-Bokföring
-Arbetstelefon/dator
-Försäkringar
-Bankavgifter
-Risk vid sjukdom, neddragningar osv
-TID administration osv

• Fördelen att styra din beskattning via utdelning, avsättningar osv.

Kan säkert ha glömt något men i stora drag ser det ut så här. På bolag (400 anställda) där jag jobbade låg “overheadkostnaden” år 2010 på ca 150000kr/år/anställd om jag minns rätt. (Dvs den kostnad de bedömde sig spara in om vi blev konsulter istället för anställda)

1 gillning

Stort tack! Kan jag då argumentera för en ersättning till bolag på ca 165 000 kr per månad kan vara rimlig ur ett för arbetsgivaren kostnadsperspektiv…? :slight_smile: