Anställd som konsult i ideell förening?

Tänkte höra om det finns folk i forumet som har erfarenhet av att jobba som konsult eller dyl. i en ideell förening?

I det här fallet så finns planer på att jobba med föreningsutveckling. Alternativen är att antingen bli anställd i föreningen eller starta eget och jobba via arvode och därmed debitera föreningen per timme eller liknande.

I alternativet med att vara anställd så kommer såklart en del andra åtaganden för föreningen i fråga med tanke på sociala avgifter mm.

Fördelen med att jobba som konsult för föreningen öppnar också upp för att kunna ta andra uppdrag vid sidan om etc.

Någon som har tankar/erfarenhet kring detta?
Vilka fördelar/nackdelar finns för föreningen i fråga?
Vilka fördelar/nackdelar finns för mig som är anställd alt. konsult?

Hej John. Jag har som jag tidigare nämnt arbetat som organisationssekreterare.
Utan att veta mer om din förening blir det oerhört svårt att besvara frågan.
Generellt tror jag mer på projektanställningar än konsultarvoden när det kommer till organisationsutveckling i föreningsliv från föreningens håll. Men det är klart, det går ju att villkora resultat mot ett visst antal timmar och om de inte är nöjda med ditt arbete kanske de kan säga upp avtalet.

Fördelar för föreningen

• de slipper bry sig om du blir sjuk, de betalar inget på de 13 (14) första sjukdagarna, det gör du själv (eller din försäkring om du tecknat en sådan).
  • de slipper administrationen med pension, inkomstskatt och julklapp
  • du är inte en del av organisationen så de behöver inte ta hänsyn till dina känslor om de förkastar en idé du lägger fram. En föreningsaktiv behöver man vara lite försiktigare med. Du som konsult ska vara professionell nog att skaka det av dig. (enligt mig)

Jag har egentligen ingen erfarenhet att varken jobba som konsult eller anlita konsulter. Alla siffror jag sett i kommuner jag arbetat för politiskt har gett mig en besk smak i munnen när jag hör ordet konsult. Det har varit väldigt höga årskostnader i förhållande till vad anställningar kostar. Jag är, trots att jag är vänster :wink: , emot slöseri med skattebetalarnas pengar. Alla kan skriva konsult på ett visitkort och debitera ett högt timarvode, men det vore intressant att sitta på facit vilka som är värda kostnaden.

Hej Karl-Petter!

Tusen tack för fint och utförligt svar!

Föreningen ifråga är en idrottsförening som är relativt liten, kanske 100 medlemmar eller något i den stilen. Inga andra anställda utan alla är ideellt arbetande.

Fördelen för mig själv som konsult är ju också att jag skulle kunna ta uppdrag i andra liknande föreningar och, precis som du skriver, villkora resultat mot visst antal timmar.

Är ganska mån om att föreningen ska känna ett värde av att ta in någon som mig på konsult-timmar istället för att ta risken att anställa med allt vad det innebär.

Återigen, tack för bra svar!

Vad vill föreningen få ut av ditt arbete? Ska du revidera stadgarna? Eller lägga upp en organisation för att utbilda föräldrar till ledare?
På vilket vis kommer föreningen se att de X kr du debiterar dom ger dom X +?
Är du idag personligt involverad i föreningen som ledare eller aktiv? Ett alternativ är ju att gå in som arvoderad om det finns en personlig koppling. Jag förstår ditt driv att kunna bredda och på sikt nå andra föreningar, men visar du ett resultat i förening 1 blir det ju rimligare för dom att ta in dig.

Jag har bara byggt upp (om) ett antal organisationer inifrån och aldrig utifrån. Det är något jag finner spännande, men personligen har jag haft svårt att se att min kompetens kan ge avkastning inom föreningsliv med de begränsade resurser som finns där.

1 gillning