Det är nog inget problem att ta anställning utan kollektivavtal, i många fall kan villkoren vara bättre utan.
Det jag tycker du ska göra är att sammanfatta dessa förmåner som du fått beskrivna, ex. tjänstepension, lönerevision etc., och i ett mail be dem göra ett tillägg i kontraktet. Är det så att dessa erbjuds är det ju inte något problem att lägga till dem, särskilt när du redan sammanfattat dem.
Jag har ex. gjort tillägg på ovan sätt och det har varit till hjälp i diskussioner med arbetsgivaren när något har varit oklart.
Det kluriga med vite utskrivet såhär i avtal kan (och verkar vara så i detta fall) ta bort en hel del bevisbörda för företaget ifall företaget anser man lidigt ekonomisk skapa.
Ett företag kan stämma en anställd eller före detta anställd utan något som helst vite omnämnt i anställningsavtalet. Det är inte nödvändigt för företaget att ha dessa klausuler om de kan visa på ekonomisk skada. Så om företaget kan koppla en viss ekonomisk skada till ditt agerande kan AG få ersättning från dig. Att ha vitesklausulen i kontraktet minskar bara jobbet som företaget behöver göra (bevisbördan i praktiken) för att kunna få skadestånd/vite från dig. Därför det är en stor röd flagga.
Mitt fackförbund var också negativa till viten. Problemet är att konkurrensklausuler egentligen oftast inte håller i rätten, speciellt inte några månader efter att anställningen har upphört. Men eftersom vitet kan krävas ut baserat på vad som står i avtalet så blir det upp till den anställde att stämma företaget ifall klausulen inte är giltig. Detta vet såklart personalvetarna och juristerna som tagit fram dessa avtalen men de ser det som en enorm uppsida för företaget eftersom de skjuter bevisbördan på den anställde.
Man ska inte skriva på avtal som man inte hsr tänkt att hålla. Om man vet att en väldigt lång konkurrensklausul egentligen inte är giltig, då ska man inte skriva på den. Det är nämligen dyrt för dig som anställd att inte kunna ta vilka jobb som helst i framtiden, och bökigt att inte kunna tipsa sina vänner om olika jobb.
Jag har uteslutet varit anställd utan kollektivavtal sedan 2010. Fortsatt medlem i facket även utomlands men har inte haft någon positiv erfarenhet av kollektivavtal. Lokalt blev bort förhandlat och sämre. Det sagt så vet jag folk som fått bra skydd av det. Men kan säga att förmåner oftast varit bättre utan… 12% tjänstepension och matchning för avsättning osv. Mer semester och komp. Är du i ett eftertraktat yrke och ålder så skulle jag inte oroa mig personligen. Hoppas det blir bra hur du än väljer att göra.
Har du en fast anställning med fast månadslön i ett konsultföretag eller kommer du debitera själv som konsult?
Jag skulle vara mycket tveksam att skriva på ett anställningsavtal med fast anställning och månadslön, om det inte finns tydligt avtal hur dom tex hanterar din TJP och semestrar, oavsett kollektivavtal eller inte.
Jag arbetar som ren konsult och då får man räkna med att det inte finns några förmåner mer än att du debiterar enligt ett tydligt avtal.
Att förmåner etc. inte ingår i avtalet är ju naturligt, åt båda hållen, om de skulle vilja ge dig ytterligare en förmån måste de skriva om alla anställningskontrakt. Du får ta det för vad det är.
Däremot, eftersom du ska arbeta som konsult så kommer du ha andra villkor. Att dock acceptera viten är en röd flagg för mig. Du är i första hand anställd på ett bolag där du råkar vara konsult. Det är företaget som ska skydda dig.
Det är precis så jag gjort, men de vill inte ha med detta i avtalet. Jag har bett om ett förtydligande och företagets avtalsansvarige har svarat att alla avtal är utformade med samma text. De vill vara fria att ändra och då alltid till det bättre. Enligt företaget har det aldrig skett några försämringar av förmånerna, bara förbättringar, sedan företaget startades för 25 år sedan. Deras mål är att alltid ha bättre förmåner än kollektivavtalet för att kunna locka dit ”bra” folk. De kan dock inte garantera att det inte blir försämringar men då skulle det ju leda till att folk drar.
Företaget är känt och har gott rykte. Jag får väl fundera lite till innan jag bestämmer mig.
Det är tillsvidareanställning med fast månadslön. Premienivåerna för tjänstepension är högre än vad kollektivavtal ger. Det som oroar mig är att de inte vill ha med detta i avtalet utan förmånerna gäller via peronalhandboken.
Herregud vad folk är ursäkta ordvalet, bajsnödiga svenssons…
Ta jobbet fundera inge kring vitet, vet du med dig att du gör allt rätt för dig= kommer inte ta med dig några kunder eller “hemlig” information om du byter jobb sluta fundera.
Jag har själv något likande i mitt avtal idag, är mest för att skrämmas, har man bara sunt förnuft så förstår jag nog själv att jag inte skriver hur bolaget går på instagram eller tar kunder till mitt nya bolag om jag byter arbetsgivare.
Jag har jobbat på företag där vi hade bonus, men det var bara beskrivet i personalhandboken.
Och efter några år så ändrade ledningen bara i personalhandboken och så var våran bonus borta…
Visst. Jag har haft ett tiotal jobb på nästan lika många företag, alla med kortsiktiga och några med långsiktiga incitamentsprogram. I samtliga har mitt anställningsavtal enbart uttryckt ATT min roll omfattas av bonusprogram X till Max Y utfall. Parametrar och mål har föreslagits av ledning och klubbats av styrelse på stämman varje år.
Problemet är ofta att ha ett bonussystem som blir rättvist. Personal som säljer till kund är lätt är bara räkna vad man tjänat på dem men ofta finns det fler bakom som man vill ska få bonus typ administratörer osv. Där blir det mycket svårare att hitta en model där bra jobb premieras. En duktig administratör kan vara värd otroligt mycket då de kan möjliggöra att andra säljer mer om de löser problem runt om.
Vinstdelning är det enda bonussystem som jag sett fungera bra, allt annat blir godtyckligt, orättvist, eller skapar konstiga incitament. Sen får man lägga energin på att anställa individer som förtjänar en del av vinsten.