Till er som är Fire helt och hållet som inte har andra sidoinkomster - hur många års utgifter har ni era portföljer som ligger i sparkonton samt räntor? Vad är rimligt att ha?
Om jag levde lite snålare så skulle min TJP som jag startade upp vid fyllda 56 räcka till. Tänker gå i ålderspension vid 64 vilket är det tidigaste jag får som född 1967. Så i princip behöver jag inte mitt kapital.
Men jag lever inte snålt sedan FIRE utan gör av med ca. 100K per månad utöver TJP. Kapitalet bara i år är upp knappt 20% vilket vida överstiger den 1,2 som jag gör av med utöver TJP. Årets börs är ovanlig, men 5 - 7% fungerar också.
Så kapitalet ökar faktiskt och kommer vara ännu större när jag är 90 än idag. Såvida jag inte hjälper barnen med t ex boende i Stockholm. Vilket jag ju gör. Lgh i Vasastan klar. Hoppas det dröjer med den andra.
Jag ser det som förtida arv. Bättre att få pengar när man är 25 - 40 än när man närmar sig 60 eller 70.
Jag har haft tur i pengalotteriet. Aktier i min arbetsgivare som köptes upp. ![]()
Om jag förstår dig rätt så har du inte en viss summa avsatt för dina utgifter för att inte bli en “forced seller” vid kraftiga nedgångar
Jag förflyttar fortfarande kapitalet från mitt vilande bolag till mig som privatperson. De 25% som ska till Skatteverket sätter jag in på bankkonto. 1/3 var på rörligt, 3 månader samt 1 år. Ingen chansning med de pengarna!
Allt annat på börsen. 85% indexfonder och resten på utdelande aktier och ETF:er. 3 av fonderna är utdelande.
De 100K/m som jag gör av med tar jag faktiskt från det som ska till skatt (!). Men jag tänker att jag delar ut från bolaget igen nästa år lagom till det hålet behöver fyllas. Skatten ska in 12 mars för att inte skapa straffränta.
När väl bolaget är tömt och avvecklat. Kommer jag behålla de tre kontona och hålla fyllda vid lämpliga tillfällen. T ex då mina 3 utdelande fonder betalar ut sina utdelningar i juni varje år. Det är ungefär vad jag behöver årligen.
Ca 80-100 år beroende hur mycket resor etc. Rimligt för mig ör väl en årsbudget inkl nöjen fram tills 90 årsdagen och plus 20-50 procent på totalen beroende på risktolerans. När jag gick ville jag under inga omständigheter behöva oroa mig för för en sekund för ekonomin oavsett vad som sker.
Att börja arbeta igen efter 15-20 år kan nog vara väldigt besvärligt om det skulle krävas. Gick vid 40.
40 är tidigt. Var det arv, bolagsförsäljning eller “bara” bra ekonomi på egen hand?
Bra hantering av privat ekonomin. Väldig tydlig intention med utgifter och spenderande av lön och investeringar.
Jag har 2-3 års utgifter i fasträntekonton. Men rimligheten handlar ju också om hur risktålig du är och hur flexibla utgifterna är. Är delar av utgifterna rörligt bolån så kan det ju svänga en hel del. Är den där årliga solresan en del av utgifterna så ska den ju vara förhandlingsbar om beloppet är mindre osv.
Kan även rekommendera följande avsnitt av podden, där ovan herre pratar bland annat om detta. Väldigt bra.
Lever man enligt en 4%regel så har ju portföljen 25x årsutgifter. Annat % uttag ger annan multipel.
Nu vet jag inte om jag missar något, men frågan här gällde ju räntekonton/ränteplaceringar. Så vad har multiplarna med det att göra? ![]()
Precis, många verkar missa frågan. Frågan är helt enkelt:
Räkna ihop dina penger på sparkonto samt fondräntor
Dela den på hur stor din årsutgift du har.
Du får fram en siffra som berättar hur många år du kan överleva på dina räntor utan att sälja aktier (väldigt förenklat då även räntor förändras under börskrascher)
Yep det missade jag!
Jag hade nog kört på typ 3 då.
Så gör jag i bolaget. 3 årsutgifter: lön/skatt. Resten investeras.
ja jag tycket det var konsstigt att nån svarade 100 års utgifter. Rätt coolt ändå att ha 100 år på sparkonto och då kanske 1000 år i aktier…då kan man känna sig rätt trygg tills " den stora kalopsen" ![]()
Intressanta svar, men på fel fråga tror jag med, eller inte fel fråga men “icke ställd fråga”, för den intressantare frågan i mitt tycker är:
Vad har ni på
1 Akteri/fonder mm som skall generera mer än bankkonto
2 på själva bufferkontot
tre år låter mycket för mig, om det investerade är både i akter och fonder mm, men det låter mycket rimligt om du kör 100% aktier/volatilt. Är lite nyfiken på varför du har 3 och om jag gissar rätt att resten är investerat till sånt som hade klassats hög risk då?
Det handlar egentligen om lågriskbeteende. Investerade kapitalet är i lite olika fonder. Majoriteten i index bara, så inget crazy.
Privat sägs det ju ofta här att man inte ska riskera pengar på börsen som ska användas till köp, ex hus, bil, renovering, resa.
Jag kör mest på den principen med företagsbufferten. 3 års utgifter inkl utdelning och pension. Det känns tryggt.
Roar mig lite med att småköpa Eric Strands ädelmetallfonder efter stora nedgångar. Det har varit lönsamt.
tack det är ändå hög risk enligt mig och de tabeller som bankerna mm använder och det var den definitionen jag baserade min undran på, inte att du hade exvis optioner på spaceX ![]()
Absolut. 100% aktier är ju ”full risk” även i ett marknadsindex. Jag är med på vad du menar.
Skraplotter ger mig hål i magen, så options trading är inte direkt på kartan![]()
Just idag.
2 månaders utgifter på sparkontot som jag har tillgång till direkt
1 år på ett antal rullande fasträntekonton
2 år på räntekonton på ISK, kort, lång o HY
Labbar lite med detta men så ser det ut idag, funderar på ett år till men inte bestämt än