Antal fonder och fonder i egen bank?

Jag har lyssnat på många avsnitt av podden och läst en hel del på rika tillsammans. Har jag fattat rätt att rekommendationen är att det räcker med en global indexfond och en svensk indexfond? Och sen om man vill kan man ha den sista ”lekhinken”? Så totalt två eller tre fonder och inget mer?

Sen undrar jag hur viktigt det är att investera i sin egen banks fonder? Om jag har Nordea som bank men sedan innan har fonder i Swedbank, är det ens rimligt att byta fond för det?

Ja, det räcker med 1-2-3 fonder. Ha valfri fond i lekhinken, inget måste att ha en lekhink heller.

Du behöver inte ha “din banks fonder”, det finns ingen egen fördel i detta.

Själv har jag fonder från avanza, plus, dnb, och handelsbanken på avanza. Min tjänstepension har jag hos handelsbanken och då kan jag i princip bara välja deras egna fonder, därför har jag såna där.

2 gillningar

Håller med föregående, du behöver absolut inte ha en viss banks fonder!

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Du har redan fått bra svar. Det som man kan tillägga är att ibland erbjuder banken bättre bolåneränta om du har ett sparande hos dem, men det hindrar ju inte dig från att ha majoriteten på annat håll, om det lönar sig bättre.

1 gillning

Men även om man behöver ha sparandet hos banken så brukar man väl kunna få välja fonder fritt? (I bankens utbud).

Jadå, jag menade mest om man såg en vinst med att ha andra banker av andra skäl, såsom nämnda utbud eller bara för att inte lägga alla ägg i samma korg.

1 gillning

Som jag uppfattat budskapet så har man bara globala indexfonder i ”aktiefondshinken”. En svensk indexfond förpassas till lekhinken. :slightly_smiling_face:

Förlåt för att jag inte riktigt hänger med, men fyller det något syfte att byta fond bara för att ha fond från samma bank som man tillhör i övrigt? Jag tänker nu även om banken inte ger några andra fördelar?

Nej, det finns ingen vits alls med två banker om fonden du vill ha redan finns. Det skulle vara det pyttelilla med att ha en bank som är öppen även om den andra har stort IT-haveri, men det är väl det isf. :smiley:

1 gillning

Nej, det spelar ingen roll. Du kan gott investera i Swedbanks fonder hos Länsförsäkringar, eller vice versa.

Det är inte detta TS efterfrågar. TS har bank A. Undrar nu om det är någon fördel att ha bank A:s egna fonder (alltså “Bank A global index” typ) istället för en annan banks fonder, men liggandes på konto hos Bank A.

Inte att öppna konto hos en annan bank.

Jag tror nog att du kan följa hela diskussionen och se att den inte är så komplicerad men har fler facetter än en. Det TS efterfrågar har han fått svar på, men det finns ju ändå fler saker värda att nämna.

Andra stycket i TS ursprungsinlägg är inte helt glasklart heller så det lämnas en del utrymme för tolkning.

Så kan det vara, ville inte att TS skulle bli mer förvirrad av att det dök upp annat bara :sweat_smile: men som du säger, finns lite oklara saker. Försökte förtydliga. Skulle kanske inlett med “jag tror att…” och inte tala för TS.

1 gillning

Tack! Du tolkade min fråga helt rätt. Jag formulerade mig kanske inte så tydligt, men jag försöker lära mig :upside_down_face:

Jag gick efter devisen som sägs i podden: ”fråga tills du förstår”.. Detsamma gäller kanske själva frågan också: ställ frågor så att andra förstår vad du frågar efter :sweat_smile:

1 gillning

Ibland vet man ju inte själv vad man ska fråga, då är det inte så lätt! Bara att fråga på så lär man sig allt eftersom :slight_smile:

1 gillning