Samtidigt är den tillgänglig för massorna, även om det bara är podcasts.
Vilket är bra.
Att informationen väl kommer ut…
Jag litar 100% på Huberman. Han är legit så vitt jag vet.
Jag tycker också det rimmar väl med det jag har läst/sett/hört i traditionell media.
Dagstidningar, Vetenskapens värld, nyheter, med mera.
Om åldrande då.
Men ja; på Interwebs delas det som i regel är “en persons åsikt” vilket = inte forskning.
99% är bara faktalöst nonsense…
Jag har inget svar på det problemet.
Delar det som jag känner är legit och bra information helt enkelt!
Som du skriver är den korrekta, informativa forskningen inte direkt tillgänglig för massorna.
True. Inte idag i alla fall.
Vi lider alla av “YouTube-sjukan” så att säga.
Det finns på nätet så det måste vara sant…
Om du slänger på lite grönsaker, fräscht dricksvatten och så vidare där = har du nog en rätt OK diet!
Låt säga “kött” är åldrande.
Jag vet inte om fallet är så! Vill se mer forskning i så fall.
Vad jag förstått kan du kompensera genom att lägga in t.ex. mer grönsaker.
Så jag kommer ej sluta äta entrecote med bea heller
Mer grönt på tallriken bara. Det är ju nice med en stor sallad till menyn där.
Mums.
Grilla lite grönsaker också… samt svamp.
Grönsaksspett!
Nu har jag inte ser dokumentären än, men handlar den om något annat än 5:2? För de hade ett repotage i vetenskapens värld där de följde människor för att se om 5:2 funkade på människor och svaret var nej.
5:2 fungerade på möss för att fastan var relativt lång givet deras storlek men de kom fram till att människor måste fasta betydligt längre för att få bättre “åldringsvärden” (som jag inte minns namnet på)
Man pratar väl om att möss kommer in i ett stadie då kroppen “reparerar sig själv” vid fasta. Problemet är väl som @MVH belyser att denna fasta är väldigt lång. Har för mig att fastan motsvarar 2 veckor med en människas metabolism.
Här kommer vi verkligen in på saker som folk pratar om, men som aldrig har bevisats på människor. Däremot har man visat att den korta fasta folk sysslar med inte har denna effekt.
Autophagy? Man det har nog inte studerats i nån större skala på människor och det är garanterat olika från person till person.
Mitt ‘rekord’ är 46 timmar fasta. Vatten och svart kaffe.
Ingen aning om ‘självätandet’ hade satt igång. Det går ju liksom inte att säga med enkla instrument.
Men jag hade något lägre blodsocker än normalt och ett något fåtal ketones så kanske…
Kuriosa, rekordet för fasta lär vara mer än ett år. Men det var en extremt välgödd man… 382 dagar och minus 125kg
Jag såg fjärde avsnittet av Mosleys program (jag gissar att det var det du syftade på) och inte ett ord om 5:2. Jag använder 5:2 för att hålla vikten i schack. Det är hyfsat enkelt att följa, 3hg kvarg till lunch och en liten portion av kvällen middag. Blir jag hungrig senare på kvällen så blir det en morot. Att hålla det så två dagar i veckan är ganska enkelt.
Jag har större förhoppningar på Valter Longos fastehärmande diet som man håller i 5 dagar några gånger om året. Den har stort stöd i forskningen och förbättrar alla värden i kroppen som predikterar långt liv. Här finns massor av korta artiklar att läsa om FMD. Det är dock på en sajt som säljer färdiga femdagars fastepaket. https://femdagar.se/nyheter-om-fasteharmande-kost/
Fem dagars fastehärmande diet (800 kcal, med lågt proteininnehåll) 3-4 gånger om året räcker.
0 kalori-fasta är inte nödvändigt. Det går att få samma effekter av Valter Longos 5-dagars fastehärmande diet med lågt proteininnehåll och 800 kcal om dagen.
Ok, jag länkade till vetenskapens värd och ett annat program av Michel Mosley som även är skaparen av 5:2 dieten, därav mitt antagande om att det var Mosleys program du syftade på. Det var längesedan jag såg vetenskapens värld avsnitt om ämnet, med det var inte inriktat på 5:2.
Ok, ska kolla det… Benmärgsbuljong lär va bra också. Men detta är alltså noll protein?
Spontant tror jag det är lättare att fasta utan att äta än att äta något. Lätt att man blir sugen på mer ju när man väl börjat tugga. Men det är också en vanesak…
Ett litet tips från en som “failat” en hel del vad gäller diet, m.m.
Se till att vara schysst mot dig själv!
Dvs. Ha en hållbar dietplan som du kan sköta long-term.
Det är så oändligt mycket lättare att sköta en diet om man gillar den! Inte lider hela tiden.
Eller går runt och är hungrig 24/7. Blodsockersvängningar, m.m.
För mig slutade det med återfall.
Bästa metoden vår familj har provat hittills är att äta lite mer fett (som mättar) och protein (som också mättar). Samt mindre carbs (kolhydrater) och mer grönsaker.
Vi inspirerades av olika dieter, bl.a. GI, lowcarb och paleo/atkins. I Sverige finns även LCHF-diskussionen fortfarande aktiv. Äta mer som våra förfäder.
Jag har ingen specifik åsikt i vad man skall äta/val av diet, men:
Bra/hälsosamt fett mättar bra och man slipper blodsockersvängningar, har funkat mkt bra i vår familj.
Protein mättar också bra.
En stor sallad i kylen är hjälpsamt också Lätt att plocka fram och äta.
Sluta köpa hem godsaker och socker. Ut med skräpet helt enkelt. Annars blir det lätt återfall om man är trött/grinig/hungrig/nere.
Sen om man kallar ovanstående “lchf” eller “gi” eller “veganinspirerad fettrik kost” eller “paleo” är ointressant. Vi har provat oss fram under åren och insett att kolhydrater verkar fungera sämre för oss/våra gener och fett har fungerat mycket bättre. Men vi väljer naturliga och bra/nyttiga fettkällor som t.ex. olivolja, omega-3, fet fisk, nötter med mera. Lite smör också samt kokosfett.
Vår hälsa har bara blivit bättre av ovanstående!
Och ingen mer hunger.
Det är ganska ok mängd mat i den fastehärmande dieten, det är ganska stora portioner men kalirifattiga, det är egentligen bara på förmiddagen jag brukar vara hungrig. fördelingen av kalorier är följande: Fett 44 % Protein 9% Kolhydrater 47%
Jag har ett recepthäfte om någon vill ha.
Ät grönt och minska rött kött, drick vin. Rör dig i vardagen och vila när du kan, powernappa. Håll koll på blodfetter, blodsockernivå och blodtryck. Finns en del spännande forskning på läkemedel ni kan googla: Statiner, Jardiance/ Metformin och kosttillskottet Taurin. Det är mina 2 cent
Helt rätt.
Jag tycker det är snodd på bedrägeri att lura i folk att low-fat produkter är nyttiga och att man ska äta var 3e timme. Jag har också varit nere i det hålet men glad att jag lämnat det bakom mig.
Forskningen om hur man kan reparera skador från åldrande går också framåt. Jag skänker själv 200 kronor varje månad till SENS Research Foundation för detta ändamål.
I väntan på att skador från åldrande ska kunna botas finns det personer, främst i USA, som medicinerar i försöka att sakta ned åldrandet. Det mest lovande läkemedlet för detta ändamål just nu tycks vara rapamycin, och det finns ett aktivt forum där användare delar med sig av sina erfarenheter.
Jag skulle gärna bli ca 150 år eller mer så jag hinner utföra alla mina drömmar i livet.
70-90 år ca är inte så mycket.
Men ej intresserad av att leva +flera tusen år
Om det nu går i framtiden att leva så länge.
Rätt skönt att detta tar slut också, på ett sätt. När man “gjort klart allt man ville göra” liksom.
Vill ej sitta och vara gammal/grå/sjuk på ett hem. Vilket sorgligt slut…
Men visst,
Överpopulation m.m. Sant!
Man får ställa det emot = vill man att ens föräldrar ska leva längre t.ex.? Ens vänner och syskon?
Svaret är naturligtvis = Ja.
Så anti-aging/att åldras neråt lär ju vara en ganska bra idé för samhället.