Hur gammal kommer du bli?

Lite onödigt vetande, men ändå lite kul och lite viktigt när man gör sin ränta-på-ränta- och pensionsberäkning. Tack @hampelusken för länken. :+1:

7 gillningar

89, testade att laborera med inkomsten eftersom att det är basserat på USA så är det ju inte riktigt äpplen och äpplen, detta påverkade resultatet med hela 0 år över hela inkomstspannet. Men gifta mig borde jag göra för då blir jag 98! :tada:
Kul grej med viktig underton för ekonomin. :+1:

1 gillning

86! Stämmer bra då jag har “budgeterat” för att bli 84…

Ska tydligen trilla av pinn vid 88 års ålder. :roll_eyes:

Enligt http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html blir jag 87 och enligt http://www.måbättre.se/agetest/ blir jag 100. Intressant för pensionsberäkningar vore att veta hur länge kroppen och knoppen hänger med - orkar jag spendera efter typ 80?

98 år.

Ska bli en intressant ränta på ränta :slight_smile:

EDIT: Enligt http://www.måbättre.se/agetest/ blir jag 122-124 beroende på hur mycket kaffe jag fyller i att jag dricker :smiley: Fan, där börjar det kännas som ett riktigt maraton!

1 gillning

Jag tror det viktigaste med sådana övningar är att inse sin egen dödlighet, på riktigt. För annars är det nästan omöjligt att gå i mål. Ska man leva för alltid så behöver man oändligt mycket pengar, tror man. Då är risken stor att man aldrig får njuta av pengarna, när liemannen ändå plötligt en dag knackar på.

Gjorde alla 3 testerna som kom upp här med resultat från 85 (statistiskt) till 91 och 96 år. Själva har vi räknat med 85 sedan många år och satt målkapitalet baserat på det plus en kudde om man lever längre. Med dessa resultat får vi nog plussa på kudden så man klarar ett antal år till med rullatorfika, terapi och bingolotter :slight_smile:

Bra övning! :grinning::+1:

3 gillningar

Om jag börjar träna 3-4ggr istället för noll utökar jag bara min livstid med 2 år… är det värt? :smiley:

1 gillning

Spännande test! Fick 89 år. Skulle också vara intressant att veta statistiskt hur åren mot slutet av livet blir. Det är ju stor skillnad på att vara vid liv och att leva. Tyckte pensionsexperten i senaste podden hade ett bra inspel att pengarna ska spenderas när kraften fortfarande finns kvar i kroppen, typ från pension till 75 år.

Som ett sidospår kan nämnas att många som lever hårda liv eller drabbas av sjukdom inte blir särskilt gamla. För dem blir penionsavsättningar ganska orättvisa. När åldern för tidigast pensionsuttag höjs kommer en hel del att dö innan pensionen kan betalas ut. I den allmänna pensionen blir det då en bisarr omfördelning mellan fattiga/sjuka till rika/friska som vi inte pratar om så ofta.

2 gillningar

Med tanke på hur otroligt bättre hälsa du kommer ha under hela livet

Självklart! :slightly_smiling_face:

1 gillning

95 jag är så nära halvvägs som det kan bli. Några månader hit eller dit. Då är det väll inte mer än rätt att jag köper en Porsche nu.

1 gillning

Exakt du får ju dra av timmarna du tränar från livet. Alltså du lever kanske 2 år längre med den tiden kommer du ha spenderat på att träna istället.

2 gillningar

Med tanke på att det inte bara är livslängden utan även "hälso"längden (dvs den tid man har hälsan i behåll) som är viktig så tycker jag det är lätt värt det :slight_smile:

2 gillningar

Dags att öka alkohol intaget verkar det som…

4 gillningar

96 år ska jag tydligen bli :slight_smile:

1 gillning

Måste nog öka alkoholintaget jag också, det var lite oväntat faktiskt. Otippat nog drack jag 2 glas champagne vid lunch idag efter ett träningspass. Första fyllet för mig detta året, men det får kanske bli en rutin. Träna, champagne =)

3 gillningar

98, men satsar på tresiffrigt :yum:

1 gillning

Lycka till! Fanns inte en endaste tresiffrig svensk man år 2020.

1 gillning

Det tror jag du behöver komma med belägg för, SCB talar nämligen emot ditt påstående:

(antal kvarlevande av 100k levande födda)

Spännande att det är så stor skillnad mellan 2019 och 2020. Är det Covid-19 som spökar månne?

1 gillning

Antagligen är det en av anledningarna, tittar vi på de senaste 15 åren ser det ut som följer:

Man kan ju se en ganska stark uppåtgående trend tills 2019. Så här ser det ut för kvinnor:

1 gillning