Hur gammal kommer du bli?

84 år.

Vilket för mig låter precis lagom. Har ingen önskan om att leva ett superlångt liv eftersom så mycket av det som gör livet värt att leva försvinner när man blivit gammal.

1 gillning

Vilken tur då att jag är finsk! :crazy_face:

2 gillningar

Det finns rätt välformulerad kritik mot den epidemiologi som visar att förväntad livslängd är kortare för dem som inte dricker alkohol alls. Det lär nämligen vara så att de inte räknar bort personer som är absolutister av medicinska skäl eller på grund av att de tidigare varit alkoholister, och om de personerna räknas bort finns det inte längre någon fördel att öka alkoholkonsumtionen. (Men det verkar inte heller vara någon hälsonackdel med måttlig alkoholkonsumtion.)

2 gillningar

Också viktigt att veta att “måttlig alkoholkonsumtion” inte bara hänvisar till hur mycket man dricker i veckan utan också per tillfälle. Om du dricker 7 glas vin/veckan så är det stor skillnad på om du dricker detta utspritt över 7 dagar eller om du dricker allt en och samma kväll. Det är mycket bättre att dricka lite ofta än att dricka mycket ibland. Att dricka tills man blir full är aldrig bra för hälsan så att säga

1 gillning

Jag kommer att leva upp till 86 år, några år mindre än andra i min åldersgrupp eftersom jag inte dricker alkohol!

2 gillningar

85 år med deras amerikanska statistik, som kanske inte gäller mig i Sverige.

Inkomst påverkar livslängd i Sverige oxå, men om man självvalt lever ett enklare liv med mer fritid och därmed mindre i negativ stress, då borde inkomstens effekt vara mindre relevant.
Den som får jobba livet ur sig 60 timmar i veckan på två lågavlönade jobb, bråkar med sin fru om att få pengar att räcka (stress) kan nog inte jämföras med en person som förnöjt väljer att leva med låg inkomst (och mer fritid).

Träning per vecka specificerade inte om det var promenader 10 minuter 7 gånger i veckan eller två gånger löparåpass på 20 km varje gång. Inte heller fick man besvara om man tränade styrka eller kondition. Felkällorna i denna fråga är nog ganska stora.

Frågan om subjektiv hälsa är bra för forskning har visat att upplevelsen av hälsa, hur det känns i kroppen, är en av de bästa prediktorerna för livslängd. Upplevelsen av hälsa speglar hur kroppen fungerar, långt innan man utvecklat åldersrelaterade sjukdomar.
Den som känner sig frisk och ung åldras långsammare, men det är meningslöst att pressa fram hurtig optimism om sin hälsa.
Känslan av hälsa beror på åldrandet (mer orsaksrikning) , men åldrandet beror inte lika mycket känslan (mindre orsaksrikning). Olika personer åldras olika snabbt och får då olika känsla av hälsa, även med samma livsstil.

En sådan här enkät ger i genomsnitt hyggligt tillförlitligt resultat, men för många individer kommer den ändå visa fel.

Gener: Jag har flera i släkten som blivit 98 år, men har också många många i släkten med sjukdomar som förkortat deras liv, så jag är .glad om jag blir 80 år, men lever och siktar på att bli 120 år.

Jag äter varje dag ett antal olika (bl a födo-)ämnen som i djurförsök förlängt livslängden 10-25%, men åldersrelaterad sel hack räknas inte med i statistiken.

1 gillning

What? 93 bast bara?! Nope, inte okej. Jag ska bli minst bli 120 vid god vigör, sen om jag klarar mig till 140 lite halvgaggig så är det okej det med :slight_smile:

1 gillning

Japp, alkohol är nödvändigt i dagens samhälle så kroppen kan få slappna och sänka den extrema stressnivån åtminstone en liten stund någon gång ibland. Tyvärr hinner jag nästan aldrig dricka nåt… :roll_eyes:

1 gillning