Hej RikaTillsammans forumet!
Jag behöver lite inspel i hur jag och min fru kan planera vår ekonomi närmsta åren.
Bakgrund; 30 & 29 år gamla. Inga barn. Söt hund. Ännu inte startat karriär eller ens haft en fast heltidstjänst.
Vi köpte hus i 2021, och medan frun studerade så har jag renoverat - samtidigt som vi båda jobbat deltid. Vi har under denna period levt lön till lön med månadsutgifter, samt tömt vår buffert och sålt av ca 40% av vårt innehav på börsen för att finansiera renovering av bostad.
Nu har fru tagit examen, och efter ett års konstant sökande gett upp en karriär i branschen (it) och vill gå vidare med annat.
Ekonomin ser ut som följande (gemensamt);
~750k på börs
~1mkr i bostad
Vi har ett bundet bolån på 1.4%/1.35mkr med lånelöfte och möjlighet att plocka ut ca 1mkr till.
Vi känner inget behov av att börja månadsspara igen men har sedan vintern 19/20 när våra backpackingplaner slopades pga corona skjutit upp på en längre resa.
Är det dumt att ta ut lån på huset för att finansiera en buffert samt en längre resa ? Det hade resulterat i att vi fått starta om på nytt när vi rest färdigt.
Varför inte börja spara till en buffert/resa?
Vi har båda liknande arbetssituation där vi pendlar för att jobba varannan helg, dvs sex arbetsdagar var i månaden. Detta ger oss en sammanlagd lön om ca 40k netto. Vi har tidigare hoppat över att söka heltidstjänst då lön/arbetad timme sjunker avsevärt vid fler arbetade timmar och pga att vi inte planerat att bli långvariga i branschen istället prioriterat flexibiliteten som helgarbete gett oss. Detta medför betydligt sämre möjligheter att bygga kapital nu när livssituationen ändrats.
Vi vill heller inte skjuta på den längre resan för mycket då vi inte önskar bilda familj innan åtminstone en av oss är färdig med utbildning och att vi har en stabil ekonomi samtidigt som min fru är stressad över att hennes biologiska klocka tickar på.
Planen efter resan är att frugan kommer att söka heltidstjänst inom lager/vård och det då blivit “min tur” att studera på högskola 3 år, så vi kommer med största sannolikhet fortsätta leva lön till lön utan månadssparande.
Hjälp oss att maxa sista äventyret som arbetslösa, barn- & förhoppningsvis bekymmersfria - utan att rasera de relativt goda ekonomiska förutsättningarna vi skapat oss själva!
Alla råd är välkomna!