Funderar på att använda en del av mitt sparande för att finansiera studier i höst. Har inget CSN kvar och kan inte få omställningsstudiestöd.
Några jag pratat om med det här tycker att det är helt galet, att jag aldrig kommer kunna ta igen mitt sparande och att jag borde jobba extra istället.
Och det kommer jag göra, men det kommer inte räcka. Skulle alltså inte behöva täcka alla levnadskostnader med sparpengar utan bara delvis. Utefter mina beräkningar skulle jag behöva göra av med ungefär en fjärdedel till en tredjedel av mitt totala sparande under hela studietiden.
Arbetsmarknaden efter avslutade studier är mycket god och lönen ligger i snitt med medellönen i Sverige och där kommer den fortsätta ligga. Ingen direkt möjlighet att öka lönen i någon större utsträckning alltså. Anledningen till att jag vill studera är för att få en bättre arbetsmiljö. Jag är 40+ ifall det är relevant.
Lättare att säga om du säger vad för utbildning det är och vad du gör nu osv.
Jag och min fru bekostade en masterutbildning i England för hennes del en gång i tiden. Tror det gick på 500k eller så om jag minns rätt och hade lite ångest över det. Det visade sig verkligen vara värt det i efterhand då hon gjort en rätt fin karriär tack vare det.
Men alla fall och förutsättningar är ju olika. Tror vi behöver mer detaljer!
Av vilken anledning kan du inte få omställningstöd? Jag kommer också göra något liknande om jag bestämmer mig igen, för de sista åren utan csn, oklart hur mycket som behövs dock, går börsen som normalt (7% per år) så kanske jag går ± 0 då mina utgifter år låga. Men jag tänker nog jobba lite på sommaren oavsett för att dryga ut och kunna ta ut svängarna lite. Att jobba lite är ju dessutom skattefördelaktigt.
Eftersom du inte har CSN kvar har du studievana och borde kunna jobba samtidigt som du studerar. Men vill du ta tjänstledigt för att vara ledig för studier tycker jag det är en jättebra användning av dina pengar. Är inte meningen att pengar ska skapa möjligheter? Jag hör hört samma argument att inte ta föräldraledigt för att man då skulle förlora för mycket pengar, men vad är vitsen med att ha pengar om de blir en inlåsningseffekt istället för en möjliggörare? Med det sagt är det dyrt att inte jobba, om du lägger ihop utebliven inkomst, utebliven pensionsavsättning, minskat sparande, och utebliven förväntat avkastning på alltihop. Efter du har räknat ihop det kan du ställa dig frågan om just studier är det du vill lägga den summan på, och inte en sommarstuga, jordenruntresa etc.