Använda vinstskatt från husförsäljning i enskild firma

Hej!
Jag har under en tid läst på forumet men blivit medlem först nu, då jag har en fråga jag inte riktigt hittat svar på.

Då min revisor (redovisningskonsult)? gärna tar betalt även för ett kort samtal tänkte jag höra om ni har någon inblick först :slight_smile:

Jag har alltså nyligen sålt mitt hus och gick med en bra vinst, det jag undrar är om jag kan använda denna vinstskatt till investeringar i min enskilda firma, t.ex bil eller maskinköp, helt enkelt för att slippa (förlora) dessa pengar?

Jag har en FA-skatt om det har betydelse, både pluggar, har en timanställning samt tar egna uppdrag genom firman.

Tack på förhand!

Thomas

Nej…
Du kan alltid minska vinstskatten me att få fram kviton på förbättringar som drar ner vinsten i försäljningen…

Hur menar du med att förlora dina pengar? Reavinstskatten är ju endast 22 procent. Du får behålla 78 procent, alltså betydligt lindrigare än om du hade haft dem som inkomst av tjänst.

Du få använda pengarna hur du vill. Vill du använda hela vinsten eller en del i din enskilda firma så är det inga problem.

Okej, Tack för svar!

Hej, Nej jag menar alltså själva skatten på vinsten, de 22 procenten.

Köper du inventarier i rörelsen får du ju ett avskrivningsunderlag i rörelsen som minskar din vinst och därmed din skatt något.

Skatten på vinsten kommer ju minska med hur mycket vinst det är totalt.
Så vill du inte betala någon skatt får du shoppa för hela vinsten, då blir det 0 skatt :slight_smile:

Ponera att du har 1 miljon i vinst och har 220.000 skatt att betala:
Shoppar du för 220.000 kommer du ha 780.000 att betala skatt på och ändå behöva betala 171.600 i skatt.

Vinsten på husförsäljningen och skatten på denna räknas separat från beskattningen av din enskilda firma i deklarationen. (Givet att det var en privatbostadsfastighet och inte en näringsfastighet).

Investeringar eller kostnader i firman påverkar inte skatten på fastighetsvinsten - påverkar bara din totala skatt att betala för året. (Annat än om du kvittar förlustavdrag, men det är vanligen inte att rekommendera).

Större inköp i firman skrivs ofta av över tid också, så påverkar bara resultatet för året med en del av inköpsvärdet. (Ofta över fem år skattemässigt).

Tack ska ni ha för svar, har nog bestämt snubblat över mina egna tankar känns det som, var dock osäker på om man kunde använda vinsten till inköp i firman och därmed minsta skatten, men då vet jag! Tack!