Användare som tar bort egna inlägg och trådar

Hej,

Är det bara jag som tycker att det är väl mycket människor som startar nya trådar eller skriver inlägg och sedan raderar dessa själva? Även noterat många som raderar sina konton.

Mycket av kontexten försvinner och det är en tråkigt trend. Har tyvärr själv ingen lösning och respekterar att man har friheten att ta bort sin data. Jag önskar bara att det kanske inte var så lätt så att folk ändå tänker en stund innan de lägger ut något de riskerar att ångra sig.

Förstår bara inte varför man gör det när det oftast ändå görs av anonyma människor.

Till er som gör detta, är det för rädsla att bli påkomna eller skäms ni för något särskilt? Typ ni planerar att bli statsminister eller är rädd för att någon kommer hänga ut er på twitter om 20 år och ni blir canceled?

3 gillningar

Ovan är bara för att retas :winking_face_with_tongue:

7 gillningar
2 gillningar

1 gillning

Så du är alltså bara ute efter att få dina egna behov tillgodosedda medan vi andra ska få blue balls? :thinking:

Är nog större problem att man vill diskutera något som man inte vet finns på sidan 305, eller är discussion nr 7345 på listan i början av forumet.

En old timer skriver

Finns redan 2-3 stycken om detta

Och moddare flyttar det till gammal tråd som ingen ser för att den inte finns direkt i början på forumet.

Det tycker jag är mer blue balls än att någon ångrar sig.

2 gillningar

När man startar en ny tråd så föreslås automatiskt andra trådar som liknar den man försöker starta.

Dessutom finns en sökfunktion där man enkelt kan hitta relevanta trådar och enskilda inlägg, även som helt ny användare.

Men ja, det är för jävligt hur borgarna håller på. /s

Slår vi ihop en tråd med en gammal så lyfts den tråden fram iomed att trådar visas enligt senaste inlägg i tråden :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Erkänner att jag ej viste det, eller om det passiv sa.

Klassisk händer inte mig så inte sant. Typ :joy:

2 gillningar

Håller med om att det är tråkigt!
När vi moderatorer får förfrågan om att radera saker brukar vi först alltid föreslå anonymisering av inlägg i stället.

4 gillningar

Det finns säkert olika skäl men ibland kommer man på sig själv med att ha sagt för mycket om saker. Det kan vara för privat, för radikalt eller något annat.

Jag har vid flera tillfällen lagt upp medvetet radikala saker på Faceboook. De har fått ligga uppe i en vecka innan jag raderat dem. Jag har kunnat kommentera saker som jag velat men jag slipper bli kontrollerad flera år senare när jag söker jobb, går på dejt eller addar en ny kollega.

Även om min åsikt egentligen är rätt rimlig så kan det uppfattas som olämpligt att tycka vissa saker. Det kan också vara dumt att alltför publikt ha tagit ställning för X när nya uppgifter kommer fram. En hel del grejer gör sig bäst i kortlivad form.

Jag har alltså planerat att ta bort sakerna redan när jag lagt upp dem. Att vänta på att åsikter ska bli obekväma verkar lite jobbigt. Då ska man hålla ordning på allt man har sagt. Jag gjorde nyligen en rensning av min ”tidiga karriär” på Facebook när jag ännu inte var så noga med sådant här. Mängden plumpa kommentarer var inte så stor men jag strök allt jag skrivit om vissa ämnen. Ämnena har blivit mer het potatis nu än de var när jag skrev om dem.

5 gillningar

Skulle du vilja hjälpa mig förstå vilka diverse anledningar det finns då?

Jag finner att jag brukar omedvetet skippa att läsa kommentarerna från användare som brukar ta bort sina inlägg. Varför läsa dem om de ändå kommer att försvinna? :man_shrugging:

Tänk först, tala sedan. Men ofta klargörs tankarna medan man skriver ner dem.

Man tvingas bearbeta dem en extra gång. Då ser man mönster som inte var tydliga tidigare. Jag tycker det är främsta anledningen att diskutera. Framförallt skriftligt. Ofta hjälper det bara att rita upp och strukturera tankar på papper eller textdokument av samma skäl.

Därför går jag ofta tillbaka och ändrar ett inlägg 2-3 gånger. I en snabb eller hetsig debatt går det såklart inte, men när det tar timmar eller dagar för ett inlägg att få svar tror jag inte det har betydelse. Då är det viktigare att innehållet är begripligt och överskådligt än helt original.

Stavfel, långa meningar, dålig styckeindelning, upprepningar, dålig struktur på resonemang, otydlighet, svammel.

Jag har nog inte tagit bort hela trådar, möjligen alldeles i början när man var ovan. Men absolut redigerat inlägg. Även det här.

Jag kan se ett antal olika skäl till att man kan vilja ta bort ett eget inlägg, eller en egen kommentar:

• Man hade en dålig dag när man skrev inlägget/kommentaren. I efterhand inser man att det man skrev var illa formulerat, lätt att missförstå eller helt enkelt bara korkat.

• Man delger fakta som man inte kollade upp ordentligt innan, och tar bort texten för att man inte vill sprida desinformation.

• Man har delgett lite “too much information” och ångrar sig i efterhand.

• Man har råkat skriva något som gör att man själv eller en anhörig är lätt identifierbar.

• Man inser att en kommentar man skrivit till någon annans inlägg berodde på att man hade missförstått inlägget.

• Man har beskrivit en åsikt man har, och senare kommit fram till att man inte längre står bakom den åsikten.

• Missförstånd relaterat till ironi/sarkasm som passerat över huvudet på en själv eller någon annan.

• Man har skrivit något som gett upphov till förminskande eller hatiska kommentarer från någon eller några andra.

• Man har själv skrivit något otrevligt/okänsligt, som man sedan ångrar.

• Man skriver ett inlägg som efter lång tid inte har fått en enda kommentar. Kanske gör man senare ett nytt inlägg men med annan och förhoppningsvis mer läsvärd vinkling.

• Det man skrev har blivit inaktuellt p g a att tid förflutit och nya rön, regler eller praxis har kommit.

• Man ber om hjälp med något som snabbt löstes på annat sätt.

Det finns säkert fler tänkbara anledningar.

2 gillningar