Använder du cykelhjälm?

Med tanke på tråden om bussbälte, hur många använder cykelhjälm?

Trots att så många som 30% inte använder bälte i bussen är antalet dödsoffer och skadade väldigt lågt jämfört med motsvarande för cyklister som skadas eller dödas i trafiken. Data varierar men runt 10 personer sägs omkomma årligen pga de inte använder cykelhjälm.

Många skadade får också men av huvudskadorna vilket påverkar livet mer eller mindre allvarligt.

Så hur många har hjälm när de cyklar till bussen, där de sätter fast bältet? Och om inte, hur resonerar du när du inte har hjälm?

Jag cyklar företrädesvis på cykelvägar, och brukar glömma hjälmen. Slarver alltså och inget gott exempel.

1 gillning

Jag har hjälm. Pendlar. Blir ca 2 mil per dag. Ser för ofta konsekvenserna av att slå i huvet väldigt hårt

10 gillningar

Det är lag på att använda installerade bälten i bussar, viss skillnad.

Dagens bilbälten är inte heller ivägen om man ändå bara tänker sitta stilla i bussen.

Jag använder hjälm när jag cyklar på jobbet, eftersom jag måste, men inte annars.

1 gillning

Jag är inte överaskad av att du resonerar så.
Jag har ingen bekant inom vården som inte använder cykelhjälm…

1 gillning

För det mesta så använder jag hjälm, men ibland fuskar jag.

3 gillningar

Japp. Hjälm är bra grejer!

4 gillningar

Slarvade tidigare, mest av lathet. Men sen jag fick barn har jag skärpt mig och har alltid hjälm.

Har även en äldre granne som läxar upp mig de få gånger jag glömt, så det har hjälpt ytterligare :sweat_smile:

10 gillningar

Om jag hade haft det skulle jag absolut ha totalvägrat!

Cykelhjälm å bälten på bussen är bra, men de berör inte mig för jag cyklar inte å åker inte buss…
Använder alltid bälte när jag kör bil å alltid full skyddsutrustning vid mc körning både på vägen samt i skogen…

På svaret om att använda cykelhjälm blir svaret nej…

1 gillning

Blir så jäkla arg när vuxna cyklar med sina barn utan hjälm, medan barnen har. Blir även arg på singelcyklister utan hjälm. :face_with_symbols_over_mouth:

Den vuxna är troligen den viktigaste personen i barnens liv, så jag förstår verkligen inte varför man inte använder hjälm.

Även bra cyklister blir påkörda.

En krossad framlob är också värre för frisyren än en hjälm. :see_no_evil:

Mvh
En som överlevt en påkörningsolycka där mitt huvud krossade bilens framruta. Jag var gående, så hade inte hjälm. Men jag borde statistiskt sett dött, men lever med kroniska diagnoser på grund av skadan. Vilket trots allt är bättre än alternativet.

Så på med hjälmen, bästa försäkringen och skillnaden mellan skrapsår och ibland död.

22 gillningar

Självklart.

4 gillningar

Självklart hjälm!

3 gillningar

Alltid hjälm när jag cyklar. Hjälm även i skidbacken och när jag åker långfärdsskridskor.

Gränsen går vid längdskidor. Där har jag ingen hjälm även fast det nog skulle behövas ibland :grin:

3 gillningar

Alltid cykelhjälm!

2 gillningar

Nej jag använder inte cykelhjälm, men fick en tankeställare efter den här tråden. :grimacing::expressionless::+1:

2 gillningar

Kan hända att jag skippar hjälmen om jag ska cykla nånstans där det blir opraktisk att bära med sig hjälmen hela dagen, men annars alltid hjälm trots att jag i princip aldrig cyklar på bilvägar.

Det är sååå skönt att vara medelålders och inte längre bry sig om man är cool eller inte.

6 gillningar

Borde gående ha hjälm :thinking:

Min svärmor halkade utanför ytterdörren och fick hjärnskakning. Symptomen höll i sig flera dagar.

Jag har även hört att många fallskador sker i duschen. Bör man ha hjälm när man duschar? Nytt lagförslag kanske?

2 gillningar

Kanske! Vissa sköra personer har troligen det. Men handtag och halkmatta i duschen är en bra lösning annars.

Men just i trafiken är väl där man stöter på flest trötta, ouppmärksamma, påverkade, korkade och smsande bilförare (och cyklister) som framför fordon på ett till flera ton. Bilförare med bälte kan överleva mycket vid en olycka, värre är det för andra trafikanter.

Som tur är dömdes killen som körde på mig, så han blev av med körkortet och fick en kvaddad bil som bonus.

4 gillningar

Japp, alltid. Ganska billig försäkring mot allvarliga skador. Dessutom vill jag agera föredömme för dottern.

Också värt att nämna att precis som bilbarnstolar och mc hjälmar ska cykelhjälmen bytas ut ca vart 5-10 år då frigoliten torkar och ger sämre skydd.

3 gillningar

Japp! Man vill ju vara bra förebild för barnen och jag har ändå svårt att hålla mig på två hjul när jag cyklar så det är alltid lite risktagande. Sen åker jag skateboard också och kör givetvis hjälm även där. Legolasfrisyren är inte lika känslig som kortklipta med massa vax heller :slight_smile: