Dyrt och komplicerat är alltid bättre

Något dyrt och komplicerat ger givetvis bättre resultat. Annars skulle man ju inte göra det dyrt och komplicerat. Ju dyrare desto bättre, för smakar det så kostar det, det vet ju alla.

Om man drar resonemanget till sin spets så kommer man in på generella offerriter, dvs vill man ha något dyrbart får man också offra något dyrbart. Favoritmat, en jungfru, och kanske ett husdjur eller något.

Den här företsällningen är i stort sett borta iom etablerade religioner som organiserat riterna och senare vetenskapen som helt tagit bort föreställningen. Ändå lever instinkten tydligen kvar och dyker upp här och var. Dyra, komplicerade saker är automatiskt bättre, bl.a. inom aktiv förvaltning. Det är som alla här vet inte sant, men en vanlig intuition att “Man får vad man betalar för”.

Resonemanget tas upp av Freakonomics, Stephen Levitt i följande Tedtalk.

Jag känner igen det bland cykelhjälmsivrare. Statistiskt är det lägre chans att dö på cykel än i livet i övrigt. Och ännu lägre chans i bil. Ännu lägre i kommersiellt flygplan o.s.v.

Men rädsla, iom att olyckor snabbt skapar löpsedlar och vidskepelsen att något dyrt och komplicerat automatiskt sänker risken gör att vi begränsar våra liv, ofta under kollektivets tvång. Nu senast börjar NTF kräva lag om cykelhjälm för vuxna.

Samma tycker jag mig se i olika terapiformer. De fungerar. Precis lika bra som att inte gå i terapi - men de fungerar. Förr eller senare. Precis som en trasig klocka. Förr eller senare visar den rätt.

Ofta tror jag fattiga människor slipper begränsas av de här dyra, komplicerade, ineffektiva lösningarna. De har inte råd med bil, terapi och har inget kapital att förvalta. De graviterar naturligt mot lågprisbutiker där överkomplicerade produkter redan är borttagna ur sortimentet.

Sedan kanske de missar andra saker på köpet som faktiskt vore värt att betala för, men offren för det överprissatta och överkomplicerade är ofta vi i övre medelklass som är naturligt ängsliga och betalningsvilliga för allt möjligt.

Ser ni fler områden som är överprissatta och överkomplicerade, relativt resultaten?

Lyxbilar är ju ökänt som ekonomisk kvicksand, men har något bättre av det ena och andra. Något lägre risk i något esoteriskt riskscenario och pyttelite bättre prestanda i något man bara märker på Nürnburg.

Samma resonemang går igen i allt. Säkerheten först, bättre vara på säkra sidan, better safe than sorry o.s.v.

Det obehagliga är att jag själv börjat få svårt att välja något som verkar för enkelt och för billigt. Jag har också börjat betala någon tusenlapp extra “för säkerhets skull” utan att ta mig tid att sätta mig in i om det är värt det på sista raden. Det är ett obehagligt paradigmskifte. Från dumsnål till bara dum.

Är det en del av att lämna ungdomen och närma sig döden? Eller bara att man kommit till ro med att kasta pengar omkring sig?

Reflektioner och erfarenheter?

Och; vilka områden är tvärtom väldigt prisvärda? Säkerhetsbälte ska ge bra avkastning enligt Levitt. Förmodligen blir det en tråkigare lista med självklarheter. Typ undvik rökning, övervikt och alkohol m.m. Men någon kanske kommer tänka på något spektakulärt värt man inte hört om. Typ indexfonder.

4 gillningar

Så mycket prylar som är onödigt dyra och komplicerade för funktionen de uppfyller.

Jag är snowboardåkare sen nittiotalet. Har vant mig vid att brädorna kan delas upp i fyra segment:

1. Billigt skräp som säljs i generiska sportbutiker.
  2. Instegsmodeller från seriösa tillverkare
  3. Proffsmodeller. Det är dessa som världens bästa åkare tävlar och gör filmer med.
  4. Sen finns det en kategori till. Vi snackar kolfiber och små serier. Vem är målgruppen när dessa inte ens marknadsförs eller används av proffsen? Rika Ryssar svarade försäljaren i Alperna när jag frågade.

Men då ar ju frågan, hur värdesätter man status och känsla? Om exklusivitet är målet så kanske priset är värt.

4 gillningar

Var säger forskningen då? Om du har lust att citera den?

Jag tänker att anledningen till att man har cykelhjälm och bilbälte beror inte på att risken att skadas eller dö är hög, utan på att kostnaden att ta på sig en cykelhjälm eller bilbälte är extremt låg.

Sen har du det asymmetriska utfallet. Om det värsta som kan hända i en bilkrasch skulle vara att du hamnar på sjukhus i 6 månader men sen är helt återställd så hade nog få haft säkerhetsbälte. Men just när det handlar om död så är det rätt dåligt eftersom det förhindrar alla andra positiva framtida händelser…

8 gillningar

Just säkerhet är ett knepigt ämne eftersom det är så subjektivt vad det är värt kontra kostnad/tidsåtgång.

Går det att sätta ett pris på en minskad risk att dö är och den subjektivt belönande känslan att bara känna sig säker? Man köper ju försäkringspremie mot livets ultimata olycka.

Jag tycker longevity-influencern Bryan Johnson snuddar mycket vid det här ämnet. Han lägger ca 2 miljoner USD per år för att förlänga sitt liv så mycket som bara möjligt. Långt före de summorna så finns det givetvis massor lågt hängande frukt han kunde stannat vid. Men det är existentiellt för karln.

Och som framgår av alla reportage med honom så kostar det inte bara pengar att leva som han gör :sweat_smile:

2 gillningar

Det är nästan sant för vad som helst, att den dyraste lösningen inte är den bästa.

Till och med om man inte tog hänsyn till priset måste man förstå sitt behov för att kunna göra rätt val och det finns ingen lösning som passar alla.

Insatta lekmän och proffs köper sällan det billigaste men vet precis vad de behöver och hur mycket de behöver betala för att få det.

De som köper det dyraste är oftast oinsatta.

Nästan alla känner någon som med jämna mellanrum hittar nya hobbies och direkt ska köpa en överjävligt dyr lösning innan de ens hunnit känna av om hobbyn är långsiktig eller om den är lämplig för behovet.

Hjälm och bilbälte är fantastiska och billiga uppfinningar så där ser jag inte riktigt problemet.

4 gillningar

Jag ser det inte så att jag automatiskt tror att högt pris är bättre. Min utmaning är att försöka så bra pryl som möjligt i relation till priset, dvs mest pang för pengarna. Ibland kan det vara det billigaste alternativet är bäst och ibland måste man gå upp i prisnivå. Det är dock sällan eller aldrig jag köper det dyraste. Inte ens om det visar sig vara det objektivt bästa. Då tar jag hellre det som är 90 procent bäst för 50 procent av priset. Det tar förstås en jävla tid att sålla i allt detta vilket gör att jag drar mig för att köpa saker, vilket i sin tur är bra för ekonomin då man endast orkar köpa något om det är något man verkligen vill ha.

1 gillning

Ja, där är nog hjälmersättningen Hövding ett bättre exempel på att dyrt och komplicerat inte alltid är bättre.

10 gillningar

Hifi-nörderi, kappsegling, fiske, golf… Listan kan nog göras hur lång som helst. Men det är väl å andra sidan både frivilligt att ge sig in i samt skapar arbetstillfällen och personlig utveckling / tillfredsställelse så jag ser inte att det skulle vara negativt. Så länge ingen tar sms-lån för att köpa senaste uppsättningen superlöparskor eller vad det nu kan vara.

1 gillning

Hövding handlar nog mest om fåfänga. Lika åbäkig som en hjälm samt känslig så man inte bara kan låsa fast den i cykeln. Men vad är inte en bibehållen frisyr värd?

(Jag kör med Hövding :smiley: )

1 gillning

Vinden förstör ju frillan om man har hövding runt nacken :face_with_monocle:

1 gillning

Med inbyggt krockskydd då också ju, såklart, gatan går sönder innan huvudet gör det! :grin:

För att inte tala om ål-olja.

1 gillning

I statistiken för risken att dö på cykel finns sannolikt även alla som använde hjälm och klarade sig. Hur skulle den se ut om ingen använde det?

Det är en bra poäng.

Utöver det så är cykling mycket närmare bilkörning i risk om man jämför per timme i snitthastighet istället för per kilometer.

Jeans.

Jeans var i tonåren första gången jag förstod varför vissa var dyrare än andra, med rätta.

Nu använder jag ju inte jeans längre, men ändå.

1 gillning

Man (läs: jag) handlar ju ofta mat produkter med namn såsom lyx eller premium för att man tror det är bättre, men om man går in i detaljerna så är det väldigt sällan så.

Till exempel premium köttbullar eller gourmet hotdog.. till min förvåning så smakar dess mindre exklusiva varianter exakt likadant och har en lägre prislapp.

1 gillning

Jag tycker generellt per kilometer jämförelser är rätt meningslösa. Jag hade aldrig cyklat i 8h för en vanlig resa, då hade jag tagit bil/tåg. Jag hade aldrig kört bil i 2 dagar för en vanlig resa, då hade jag tagit flyget.

Istället har man en budget i tid för hur lång resa man orkar med, sen tar man det färdmedlet som tar en den distans man behöver åka.

1 gillning

Nja. Jag tycker Hot dogs original (så kallade Denniskorvar) är ett av de bästa exemplen som finns på att billigt ofta inte är bra. Nu vet jag iofs inte om Bullens pilsnerkorv är exklusiv eller ej men man minns ju som barn att de få gånger det vankades Bullens korv istället för Denniskorvar var det ju rena rama julafton. Väl värt lite extra kronor.

1 gillning

Denniskorvarna har fördelen att vegetarianer kan äta dem - de innehåller ju (typ) inte kött.

10 gillningar