Vilka är dessa ”de” du pratar om?
Att barn skall använda världens billigaste försäkring när de cyklar är en av de bästa lagar vi har inom trafiken. Den som hittar ett enda vettigt argument emot får gärna skriva det.
Det är väl bara och strunta i att ha hjälm, hastighetsbegränsningar, försäkringar osv. Känns som du eldar upp dig i onödan. Blir du upprörd av att själv ha blivit drabbad av någon frigolittbeklädd extremist? Svårt att känna igen sig i din argumentation.
Det är varken absurt, anekdotiskt eller känslostyrt att bena ut skillnaden mellan promenad och cykel. De flesta av oss förstår det intuitivt vid fem års ålder. För andra trillar poletten ner i grundskolefysiken. Och sen finns det tydligen en kategori människor till, som i rent auktoritetstrots hellre mosar pannloben mot en kofångare än tar på sig cykelhjälm….

Kanske om man har en foliehatt istf hjälm?
Jag skulle aldrig cykla utan hjälm, av samma anledning som jag aldrig skulle simma när jag druckit alkohol. Varför skulle jag ta större risker med liv och hälsa än jag måste?
Super! Den matchar mina reflexer! ![]()
![]()
Jag förvånas varje gång jag är i Nederländerna (ca 4ggr/år) där cyklar har företräde och folk åker som galningar. Ingen, inte ens barnen har hjälm.
Kom på, har redan en hjälm för gångfart! Jag får använda den!
![]()
![]()
Skulle förmodligen inte ha varit vid liv utan cykelhjälm (blev påkörd av en bil och blev luftburen och landade illa).
ATGATT
Var nyligen i Köpenhamn där de flesta cyklar, såg heller ingen med hjälm. Det fanns också kyld öl i affären, jag insåg hur begränsad jag var i mitt liv i Sverige.
Tror vi kanske är det enda landet i världen där man använder hjälm så ofta. Som vanligt ska vi vara säkrast och föregå med gott exempel.
Personligen skulle jag använda cykelhjälm om jag pendlade till jobbet, men inte alltid annars.
Alltid hjälm. Det är en no brainer ![]()
När vi ändå är inne på hjälmar så tycker jag att det är ytterst sällan man ser någon utan hjälm i slalombacken däremot.
Det kostar ju liksom nästan ingenting att ta på sig cykelhjälm, varken i pengar, tid eller ansträngning. Den potentiella vinsten är dock stor, så vad är problemet? Konstig kulle att dö på.
Finns citat jag gillar angående det här:
Darwin tar dem
Den omvända “starkast överlever”.
Eller denna:
Man behöver inte ha hjälm om det inte finns något att skydda
Fri tolkning.
Jag tror du misstolkade mitt inlägg. Kanske medvetet? Det jag försökte påvisa var att alla har en gräns där hjälm ter sig absurt. För många är det lika absurt att ha hjälm när man tar en cykeltur som när man tar en promenad. Till och med Melwa dristar sig att springa runt utan att skydda huvudet, trots att hon blivit påkörd under en promenad. Många cyklister tänker så, inte bara jag.
Jag vet att det är svårt att acceptera andra åsikter än din egen, men nu frågade du hur vi som inte använder cykelhjälm resonerar. Det är inte helt enkelt att förklara om du inte automatiskt inser att det är absurt neurotiskt. Därför använde jag promenadhjälm och duschhjälm som liknelse.
Trygghetsnarkomaner. Jag tror att vi alla har en trygghetsknarkare inom oss. Människan är till naturen försiktig och riskavert. Det är en överlevnadsinstinkt. I vissa sammanhang är även jag neurotisk och kan behöva sansa mig. Dock inte när det gäller cykelturer.
Cyklar man väldigt snabbt, nedför ett berg eller dylikt skulle jag definitivt överväga en hjälm.
Jag tror du (medvetet?) missade poängen: Cykelhjälm är absurt. Lika absurt för mig som promenadhjälm eller duschjälm förhoppningsvis är för dig.
Träna på att ta risker istället. Att ständigt vika ner sig för rädsla leder till en ond spiral som slutar i fobier.
Min personliga åsikt är att man faktiskt nog inte har lika mycket att skydda om man aktivt tar ställning och väljer att inte använda hjälm när man cyklar.
Tack detsamma, du verkar ha vissa fobier att jobba på själv. ![]()
Sen var mitt inlägg ironiskt, men du verkade missa det.
Ok, är du ironisk även kring cykelhjälm? Svårt att avgöra i text, tyvärr ![]()
Är hela tråden ironisk? (Jag är ledsen i så fall
)
Korta svaret är ja, mer än så kanske är utanför ämnet. Det är en strid mellan frihet och säkerhet.
Tycker spontant att cykelhjälm är lika självklart som bälte när man kör bil.
Många gånger är det ju för att det finns andra i trafiken som kan få oss att hamna i olyckor där bältet eller hjälmen kan rädda livet på en.
Det är ju så att säga inte alltid man själv som är orsaken till olyckan.