AP7såfa möjlig till tjänstepension?

Försöker förstå pensionsträsket och undrar nu om det är möjligt att flytta pengar som ligger under tjänstepension till AP7såfa? Har ett par skvättar på SEB världenfond (hittade avgift på avanza - 1,39%!!! )och Swedbank generation ITP avtalspension ITPK (avgift 0,17 jämfört med AP7såfa 0,4-0,8).

Vill ju nu självklart se till att få riktigt stabil avkastning till låg kostnad så kan man flytta detta till AP7SÅFA eller kan jag hitta annan lösning?

AP7 Såfa är tyvärr endast tillgänglig under PPM (Premiepension)

Ja det är inte helt lätt men lättare idag med all information som finns tillgänglig :slight_smile:

Jag skulle börja med avsnittet nedan

Tyvärr finns som sagt AP7 fondens bara i PPM. Men det finns oftast bra index fonder, om än inte så många, hos olika banker.

Många här på RT gillar @janbolmeson förslsg på portföljer som också jobbats fram tillsammans här på forumet. Senaste uppdateringen är nedan.

Tyvärr finns inte alltid dessa fonder på olika banker men @Alec har gjort en sammanställning på bästa möjliga val hos olika banker. Se nedan

Sen har du oftast möjligheten att flytta kollektivavtalade tjänstepensioner. Då måste du ta reda på ditt avtalsområde (tex ITP) och googla fram den Valcentral som hanterar flytt.

Om du har icke kollektivavtalade tjänstepensioner så får man undersöka det själv och ibland/ofta är de knepiga att flytta dvs man får välja bästa möjliga fonder.

Också viktigt att tänka på är sparhorisonten så du tar lämplig risk (se de olika modellportföljerna i avsnittet om ombalansering).

Kör på! Läs på! Det är verkligen värt att ta hand om sin pension. Det är trots allt en stor del av ens lön som rätt få ”orkar” bry sig om, antagligen för det kräver en viss insats.

Lycka till :grinning::+1:

De fonder som finns att välja för tjänstepensionen är också billiga. Det finns poänger med så kallad löneväxling om man har tillräckligt hög inkomst - bland annat att kunna spara i dessa rabatterade alternativ istället för sådana vanliga fonder som du kan köpa själv.

Ska precis sätta igång med löneväxling. Har en träff med Folksam som ombesörjer detta på vårt bolag. De hävdar att de är oberoende - jättekul med tanke på att ett rådgivningsmöte som är gratis är en säljpitch😂. Tänker att jag försöker kopiera en portfölj #alec.

1 gillning