Appar för att uppnå besparingar

Det finns en rad olika appar som direkt eller indirekt ger möjlighet att spara pengar. Min fråga är vilken eller vilka appar som ni använder i mer systematisk form och där ni ser en besparingseffekt. Själv använder jag Karma mycket och tycker den fungerar bra. Det jag brukar köpa mest är:

1. Bröd - När jag är i Stockholms innerstad brukar jag köpa med mig 2-3 limpor för halva priset.
    En stor del fryser jag in.
  2. Matlådor - När jag slarvat med att laga mat hemma köper jag en sallad eller en matlåda från
    någon restaurang i närheten av jobbet.
  3. Hämtmat - Vi brukar köpa sushi från några ställen nära där vi bor och även en del annat som blivit över från lokala restauranger.

Använder bara Stepler. En app där man får poäng för hur många steg man tar varje dag. Poängen omvandlas till erbjudanden. Ibland värdelösa rabatter, men nyttjat den ett par gånger på sådant jag annars skulle ha köpt. En gång för att få rabatt i en hundbutik och en gång för att få rabatt på vitaminpiller jag äter varje dag oavsett. Erbjudanden varierar och just nu har de inga erbjudanden jag är sugen på men då tickar poängen ändå på lite varje dag. Perfekt om man som jag går många tusen steg med hunden om dagen. Gratis att använda.

2 gillningar

Har använt Refunder ett par år, och jag har nog fått tillbaks ca två tusen på saker jag köpt. Ibland får man rabattkoder också. Köper inget jag inte skulle köpt annars.

1 gillning

Jan använder Bower där man registrerar de förpackningar man återvinner och får lite pengar för. Man kan ta ut max 20kr i månaden då det är inga stora summor det handlar om. Många bäckar små :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag funderar spontant på hur Stepler och Bower fungerar på mer principiell nivå. När man får fördelar “gratis” utan någon synbar logik ligger det nära tillhands att tro att det egentligen handlar om en form av övervakning. Jag menar nu något med samma logik som typ Facebook men med annan data som samlas in och säljs vidare. Eller handlar det om något reklamfinansierat? Det känns väsentligt att förstå vad man konkret ger sig in i när något är “gratis”.

Stepler är reklamfinansierat.

Stegen får du poäng för utan motprestation.
Men det finns bonusnivåer på 5,10,15,20k steg/dag där det krävs att du klickar och tittar på en reklamfilm och då erhåller man ytterligare poäng. Även en daglig reklamfilm ger dig poäng om du klickar och spelar upp den.
Sedan får man väl i någon mening även betrakta poängshoppen som “reklam”. Stepler har väl någon procent i ersättning på varje köp gissar jag.

Bower känner jag inte till.

Det är varumärkesägarna står för ersättningen. Att vara engagerade i sådant som är bra för miljö och klimat är ju bra reklam idag.