Noterade en tjänst/app som annonseras på TV som heter Bower där man scannar streckkoder på sina förpackningar och när man sedan slänger dom på en återvinningsstation intygar detta så får man poäng som kan omvandlas till pengar/varor/kan skänkas till välgörenhet.
Är det någon som testat Bower och har några erfarenheter?
Låter lite bra för att vara sant men Bower lär tjäna pengar på det data man samlar in - så kanske det fungerar - för någon.
Jag har använt det i kanske ett år nu. Tycker att det funkar bra, man får olika mycket poäng för produkterna. Poängen kan användas för rabatter eller cashback. Jag har fått tillbaka några hundra än så länge. Funkar ok.
Ladda ner appen och använd min inbjudningskod: [xxx xxx] när du skapar ditt konto. Om du trycker på länken nedan skall den klistras in på rätt ställe, men kontrollera gärna att den är inklistrad på Skapa konto sidan.
[Borttagen länk]
Jag återvinner allt jag bara kan ändå, men jag tror inte jag skulle palla hålla på att scanna. Belöningen är ett bättre fungerande kretslopp, tänker jag.
Just att bower själva har incitament att få veta saker gillar jag däremot inte alls.
Har använt till och från det senaste året och det fungerar men taket för att omvandla poäng till pengar är 35 kronor i månaden.
Att hålla på scanna skitiga förpackningar då och då går bort, hacket är att scanna in alla varor när man veckohandlat samtidigt som man plockar in i skåpen.
Så egentligen är hela bowers tjänst ett sätt att få veta vad vi handlar. Ja, det låter ju rimligt utifrån deras perspektiv. Snacka om avancerad greenwashing.
Och få företag att ansluta sig (betala) för att kunna visa upp att de stödjer återvinning av deras förpackningar.
Tidigare kunde man få rabattkuponger att använda i vanliga affärer på vardagsvaror - nu är det i stort sett bara i div webshoppar. För att “väga upp” att man bara kan få max 35 kr/mån (kräver 53-265 förpackningar) och inte mycket till rabatter har de börjat införa medaljer av olika slag. Vet inte om just ritade medaljer är något som får mig att bidra till deras affär.
Det jag använder det mest till är att man kan panta 5 saker och få 10% på Apotea. Vi beställer det mesta därifrån så det blir lite rabatter där igenom. Tror man kan använda apoteas rabatt 1 gång i månaden via Bower
Håller med om lite pengar för mycket jobb.
Har använt appen ett år nu ungefär, ganska frekvent under året, men inte skannat allt vi återvunnit. Fått ihop 150 kr. Jag tycker appen är lite slö dessutom, om det nu beror på appen i sig eller på min telefon, vet jag inte, men det gör mig lite irriterad varje gång jag använder den.