Apple lanserar sparkonto med 4,15% effektiv ränta i USA

Apple förbereder sig på att växa genom att utöka sitt produktutbud inom finansiella tjänster. Denna gång släpper de nyheten att de kommer erbjuda 4,15% effektiv ränta för ett fast räntekonto med fria insättningar och uttag. Kontot öppnas hos banken Goldman Sachs.

De som har ett sådant konto kan också föra över pengar från andra konton dit för att tjäna ränta på sina pengar.

Deras kreditkort erbjuder redan idag 3% cashback vid köp. Det kombineras nu alltså med ett sparkonto med 10x så hög ränta som det genomsnittliga sparkontot i USA.

Är det någon mer än jag som inte kan vänta på att se detta också här? :money_mouth_face:

18 gillningar

Trigger för nästa bankkrasch? Varför hålla pengarna hos småbanken när du får 4% hos Apple (Goldman)?

1 gillning

De får väl höja sina inlåningsräntor om de vill ha kunderna kvar… otroligt bra villkor i alla fall, garanti upp till 250.000 USD. Vore verkligen toppen om de kunde lansera sina finansiella tjänster även här, men lär dröja.

1 gillning

Vilken bank i Sverige tror du skulle ge ut liknande kreditkort och konton som Goldman Sachs gör?

Tyckte jag såg att de anger räntan i APY, annual percentage yield.
Vilket är inklusive ränta på ränta effekten då konton normalt räknar räntan varje dag. Blir väl aningen mindre ränta man räknar på men efter ett år blir det 4,15% med ränta på ränta.

1 gillning

Om vi gör det så lär det betyda att realräntan är ännu värre än idag :sweat_smile:

Jag saknar 1%-iga sparräntor och knappt 2% inflation.. Då man kunde räkna på pengars värde mer än en vecka fram i tiden. Good old times :relieved:

6 gillningar

Hahaha. Jo, det kanske är enklare räkna med siffror som är lägre så klart. Inflation i sig själv behöver inte vara dåligt om de andra siffrorna hänger med i paritet.

Här och nu hade jag dock jublat om ett sådant förmånligt sparkonto hade existerat här hemma i Sverige.

1 gillning

Ingår det någon insättningsgaranti på det sparkontot? I Svenska sparkonton så är räntan låg mycket pga insättningsgarantin. Sparkonton utan insättningsgaranti har väl nyligen förbjudits i Sverige (dom är ju mer som förklädda obligationer). Sen är ju styrräntan i USA även högre än i Sverige.

Framförallt är det ju trevligt med konkurrens, men jag får ju också lite obehagliga vibbar när enorma företag växer och man börjar snegla mot hyllan med romaner om dystopiska skildringar av framtiden.

Jag tolkar det så efter detta:

2 gillningar

Effektiv ränta… innebär det att man får 4,15% varje månad då?

Eller är de 4,15% per år?

Om jag lägger in 100k idag hur räknar man?

Jag har inte kollat just Apples villkor. Det är dock sannolikt inte per månad. Det hade varit skandalöst högt.

För att räkna ut den månatliga räntan kan du göra så här:
Om du har 4.5% ränta per år
Blir din månatliga ränta 1.045^(1/12) = 1.0036748094
Alltså ca. 0.367 % per månad.

2 gillningar

Jag bor i USA.
Över 4% ränta på sparkonton får man på många ställen.
Applekortet i sig är väldigt medelmåttigt vad gäller cash back med amerikanska mått mätt.

4 gillningar

Ja du, 4.15 procent per månad skulle innebära cirka 50 procent per år år. Vad tror du själv är rimligt?

1 gillning

Styrräntan i Sverige är 3 procent. I USA är den 4.5 procent. Värt att beakta…

2 gillningar

:moneybag: :moneybag: :moneybag: :moneybag: :moneybag: Money money money.