Apple Mac Mini M4 år 2024| Duger instegsmodellen? Eller satsa på Stationär PC?

Som rubriken lyder. Dags för ny dator. Jag har aldrig haft en Mac dator tidigare, så är mjukvaru programmen & apparna bättre till Mac än PC idag? Eller spelar det ingen roll vilken typ man väljer? Tänkte köpa nytt på ev rea innan nyår iallafall. Siktar på en 32" skärm eller större till det hela. Surfar mest runt lite här och där & tänker mig att kanske pyssla lite med musik ev, och några enklare spel kanske.

Varma hälsningar ifrån en novis inom data & mjukvaruvärlden :wave:

1 gillning

Instegsmodellen är en mycket kompetent dator men det beror ju på exakt vad du ska syssla med.

Spelmässigt är ju utbudet till macOS inte enormt, men det finns ju tjänster som gör att man kan streama spel från sitt Steam- eller Epic Games-bibliotek (själv använder jag Geforce Now).

Ett tips är att läsa någon strökurs på universitetet, med mecenatkortet får du nämligen en rabatt på drygt 1400 kr.

2 gillningar

Vad vänlig och sök ifall det finns tidigare trådar om samma ämne

@moderatorer lås tråden

2 gillningar
  • surfa runt: Mac Mini är en väldigt trevlig dator att använda

• pyssla lite med musik: Mac Mini är en jättebra dator för det

• några enklare spel: där är den inte vass. Vissa funkar bättre, vissa funkar sämre. Är det nåt specifikt spel du vill spela?

3 gillningar

Ok ja jag vet inte riktigt vad som finns inom spelvärlden, jag har bara haft surfplatta på senare år. Men är ingen spelnörd om man säger så. Tänkt att ev ha den till surfa runt, spela musik och titta på film. Kanske syssla lite med att skapa & mixa musik på en enkel nivå. Och ett lite tungrott trader program för spekulationshinken. Antar att Mac mini M4 funkar helt ok till det. Det är bara en sån djungel med datorer :joy: Bonus vore att få till spel, filmvisning & konserter på min projektor & filmduk så det funkar ifrån datorn!

1 gillning

Det går ypperligt att ta del av den rabatten utan att faktiskt vara studerande.

1 gillning

Tänker du på Benify? I just exemplet med Mac Mini, så skiljer sig rabatten ganska mycket.

1 gillning

Tycker det är ok med separat tråd då det handlar om en ny Mac användare.

Ja den datorn duger gott. Du får köpa separat tangentbord och mus, inget ingår, detsamma gäller PC datorer av modell “mini”

Då det är samma processor i dessa datorer som i iPhone och Ipad kan du spela alla dessa spel utan problem, så bara där har du ett bra utbud av spel.

Sen finns det en hel del “pc spel” på Mac också, om du inte spelar så ofta lär du inte ha några problem att hitta spel.

Har aldrig upplevt problem med program på Mac, vill du experimentera lite med musik så är ju en Mac helt perfekt.

Det kan finnas vissa nichområden. saknar en bra Visio ersättare på Mac, CAD finns det ju fler program till PC. Men annars inga problem. Office 365 fungerar på Mac också om du är intresserad av det.

2 gillningar

Har du kollat om det finns för macOS? Annars behöver du kanske virtualisera windows i macOS?

Ja det finns för Mac Operativsystem också. Dom rekomenderar 2Gb ledigt minne för själva trading programmet och minst 8Gb totalt så det verkar lugnt.

Jag menar att det går att utnyttja studentrabatten hos Apple utan att faktiskt vara student, eftersom att man inte behöver styrka det på deras hemsida.

Såg nu att Apple Tv 4k inom Apple’s ekosystem får bli lösningen för ljud, bild & spelande i hemmabion. Så då funkar Mac mini 4M fin fint va det verkar :slightly_smiling_face:

Låter ärligt talat inte som att du alls har höga krav. Spara lite pengar och köp en billigare dator istället.

1 gillning

Blev lite fundersam på det när jag såg att Apples tillbehörspriser för tangentbord & mus a’ 3550 spänn! Men det går väl bra med vilka märken som helst?

Jag kör med Logitech prylar dagligen med min MacBook Air och har även använt flertal andra tangentbord på diverse kontor.

1 gillning

Det som kan underlätta är att köpa en Mac variant av tangentbord. Finns billigare varianter från Logitech.

Jag gillar dock Apples tangentbord med Touch ID.

2 gillningar

Så länge du kan dra en HDMI-sladd från Mac minin till projektorn så är det inte alls några problem att driva allt sådant från den (precis som vilken annan dator som helst, egentligen).

1 gillning

Hur lyckas jag med det? Försökte på Apples hemsida igår men ingen framgång tyvärr!

Mvh / Stefan

Tja de nyare tangentborden har ju TouchID dvs fingerläsare så de är lite dyrare.

1300 kostar ett Apple standard tangentbord, kanske lite dyrt det också men Logitech mm är inte gratis heller.

Har aldrig haft en Mac mus trots att jag haft Mac datorer i över 20 år - brukar mest köra trackball.

1 gillning

Absolut.
Jag har min Mac Mini inkopplad till min förstärkare så jag kan använda den på min TV eller 4k projektor.

1 gillning