Som rubriken lyder. Dags för ny dator. Jag har aldrig haft en Mac dator tidigare, så är mjukvaru programmen & apparna bättre till Mac än PC idag? Eller spelar det ingen roll vilken typ man väljer? Tänkte köpa nytt på ev rea innan nyår iallafall. Siktar på en 32" skärm eller större till det hela. Surfar mest runt lite här och där & tänker mig att kanske pyssla lite med musik ev, och några enklare spel kanske.
Varma hälsningar ifrån en novis inom data & mjukvaruvärlden
Instegsmodellen är en mycket kompetent dator men det beror ju på exakt vad du ska syssla med.
Spelmässigt är ju utbudet till macOS inte enormt, men det finns ju tjänster som gör att man kan streama spel från sitt Steam- eller Epic Games-bibliotek (själv använder jag Geforce Now).
Ett tips är att läsa någon strökurs på universitetet, med mecenatkortet får du nämligen en rabatt på drygt 1400 kr.
Ok ja jag vet inte riktigt vad som finns inom spelvärlden, jag har bara haft surfplatta på senare år. Men är ingen spelnörd om man säger så. Tänkt att ev ha den till surfa runt, spela musik och titta på film. Kanske syssla lite med att skapa & mixa musik på en enkel nivå. Och ett lite tungrott trader program för spekulationshinken. Antar att Mac mini M4 funkar helt ok till det. Det är bara en sån djungel med datorer Bonus vore att få till spel, filmvisning & konserter på min projektor & filmduk så det funkar ifrån datorn!
Tycker det är ok med separat tråd då det handlar om en ny Mac användare.
Ja den datorn duger gott. Du får köpa separat tangentbord och mus, inget ingår, detsamma gäller PC datorer av modell “mini”
Då det är samma processor i dessa datorer som i iPhone och Ipad kan du spela alla dessa spel utan problem, så bara där har du ett bra utbud av spel.
Sen finns det en hel del “pc spel” på Mac också, om du inte spelar så ofta lär du inte ha några problem att hitta spel.
Har aldrig upplevt problem med program på Mac, vill du experimentera lite med musik så är ju en Mac helt perfekt.
Det kan finnas vissa nichområden. saknar en bra Visio ersättare på Mac, CAD finns det ju fler program till PC. Men annars inga problem. Office 365 fungerar på Mac också om du är intresserad av det.
Jag menar att det går att utnyttja studentrabatten hos Apple utan att faktiskt vara student, eftersom att man inte behöver styrka det på deras hemsida.
Blev lite fundersam på det när jag såg att Apples tillbehörspriser för tangentbord & mus a’ 3550 spänn! Men det går väl bra med vilka märken som helst?
Så länge du kan dra en HDMI-sladd från Mac minin till projektorn så är det inte alls några problem att driva allt sådant från den (precis som vilken annan dator som helst, egentligen).