Apple Studio och andra nyheter från eventet 2022-03-08

Mac Studio – Apple (SE)

Så är då Mac mini “uppdaterad” även om det mer känns som en ny variant av Power Mac ™ G4 Cube än bara en upphottad mini.

Hade hoppats på en Mini med möjlighet till mer än 16GB RAM, men i stället så kom nu Studio.

Beställde en med 64 GB RAM och 1 TB SSD och får den i slutet av mars. Den ska ersätta min HP Z 210 workstation som är mer än tio år gammal. Har inte kört Mac OS på några år men förutom på våra datorer så kör vi Apple i princip rakt över.

Hade också fundering på nya SE 2022 (har i dag en SE 2020) men efter att ha testat frugans iPhone 12 mini med nattläge så väntar jag och ser om det kommer en 14 mini i höst. Ultra Wideband och Magsafe var andra saker som jag hade lite förhoppningar om, men behöver väl finnas tillräckligt för att utmärka de dyrare varianterna.

Någon som har beställt något av nyheterna från igår?

1 gillning

Har redan M1 Max laptop annars hade jag kastat mina pengar på en Studio direkt!

Är lite intresserad av Studio-skärmen (har redan en 5k från LG) men den hamnar lite väl högt i pris. Det är väl A13 chipet i skärmen som är skillnaden mot LG-skärmen antar jag. LG skärmen är nog typ 5.000:- billigare. När man väl börjat med sin första 5k så kan man inte gå tillbaka.

Hade hoppats att de släppte HomePad mini till sverige men vi får väl vänta lite till.

Kör ultrawide-skärm och kan nog inte gå tillbaka till något annat faktiskt. Håller med om att den kändes lite pricey. Känner mig inte helt på det klara med vad processorn i skärmen gör dock.

Tror den hanterar kameran och ljudet. T.ex center stage där kameran “följer” var folk är i rummet

1 gillning

Ok! Ja det kan ju vara bra!

Hade hoppats på en ny MacBook Air som det spekulerats i rätt mycket. Men det kändes rätt snopet när de sa ”tack och hej, leverpastej” :astonished:

Fast ryktena var att det skulle släppas med ett M2-chip vilket låter lite för tidigt, M1 är ju i princip ett år gammal och kan utnyttjas lite mer. Dessutom tror jag inte de hade släppt en M2:a så tätt inpå MacBook Pro releaserna som kom i höstas med M1 Max.

Nu kan de släppa en del enheter på olika M1 konfigurationer ett tag för att sedan introducera en M2:a

M1 Ultra är ju faktiskt väldigt häftig där de sätter ihop två M1:or utan att det “påverkar” system.

Blir nog av ändå tror jag:

också det här:
Kuo: 2022 MacBook Air to Feature M1 Chip, More Color Options and All-New Design - MacRumors

Hade själv lite funderingar i banorna kring en uppdaterad MBA men känns som att den också kommer att kräva donglar eller portreplikator för så vitala delar som kortläsare.

Jag blir så glad att Apple visar intresse för Macen igen! Sedan de släppte M1 har ju datorerna de presenterat varit fantastiska. Det är häftigt att se vad de kan hitta på nu när de kan designa produkter runt sina egna SOCs även på mac-sidan.

Men nej, jag ska inte köpa något. Jobbar tyvärr inte på egen maskin utan en som tillhandahålls av uppdragsgivaren. Annars hade jag definitivt beställt en mac studio med skärm.

1 gillning

Har det hörts något om nästa ”stora” iMac som ersätter utgående 27”?

Om man ska tro vad de sa på eventet så är det bara Mac Pro som är kvar att få Apple Silicon. Så verkar nog som att den stora iMacen är död då.

Håller med. Är nog mini + extern skärm som gäller om man vill ha större skärm.