Köpte min första Apple Watch när den senaste modellen släpptes i höstas. Har inte använt Apple Pay i fysisk butik förrän idag. Det var premiär för mig och det kändes smidigt att hålla upp klockan och slippa knappa in någon kod osv.
Jag känner mig lite korkad men måste ändå fråga: Måste man trycka OK för att godkänna transaktionen på betalterminalen? Hade ju varit full pott om man slapp röra den öht om man nu ska ha helt kontaktlös betalning så att säga.
En petitess men nyfiken på om jag missat något. Känner mig lite sen på bollen just när det gäller Apple Pay men kanske nån här som vet
Det funkar på samman sätt som NFC på det underliggande kortet, brukar vara köp upp till 300-400 kronor som funkar med att blippa utan att godkänna på terminalen. Väldigt smidigt!
OK, jag tror jag haft 200kr limit på vissa underliggande kort förut för vanlig kontaktlös betalning.
Kanske jag inte hade behövt trycka OK då eftersom jag handlade för under 200. Det hade bara känts så konstigt om jag inte gjort det och gått iväg. Men är det så man gör? Det är den biten som kändes lite pinsam bara. För utan att trycka OK har jag ju egentligen inte bekräftat transaktionen och att beloppet är korrekt.
Om jag handlar för mer än vad den gränsen är för kontaktlös utan PIN med vanligt kort kommer jag att behöva knappa in PIN då ändå fast det går via Apple? Har nån slags förväntan att det ska godkännas som om jag handlade på nätet vad gäller stora belopp och förifyllda kortuppgifter - fast då lagrade i Wallet så att säga.
Men Apple Pay fungerar kanske mer endast som en slags kopia av kontaktlös version av underliggande kort på det sättet? Så den enda fördelen är att man slipper ha med sig kortet eller plocka fram det?
Jag har bara erfarenhet av Apple Pay i telefon med hemknapp och det kan därför skilja sig något mot en Apple watch.
Som jag förstått det beror det lite på hur betalterminalen är konfigurerad. Hos de allra flesta behöver jag bara hålla telefonen vid NFC-läsaren på kortterminalen och bekräfta med fingeravtryck på hemknappen. Hos vissa enstaka butiker, t.ex. Coop, måste jag bekräfta beloppet genom att trycka OK på kortterminalen.
På Apple Watch dubbelklickar man på sidoknappen för att ta upp kortet, och sedan håller man det bara nära betalterminalen. Sedan funkar resten av själva betalningen på exakt samma sätt som om du gjort en kontaktlös betalning med ett vanligt fysiskt kort. Kortutgivaren har beloppsregler för när man måste knappa in koden och vissa butiker/typer av betalterminaler kräver ett OK-tryck, men de flesta inte.
Tänk på att när du lägger till ett betalkort i antingen iPhone eller Watch så skapar Apple ett underliggande virtuellt kort som de kopplar till din kortutgivares kort. Så vill du vara säker på att få butiksbonus hos tex ICA eller Circle K måste du låta butiken koppla även dina virtuella kort. Du måste alltså koppla ditt fysiska kort som vanligt, men även kortet i din iPhone plus kortet i din Watch.