Lunar och medlemsskap i kundklubbar

I dag kan man koppla medlemsskap i matbutiker etc till sitt bankkort. Fungerar det även med Lunarkortet dvs när man betalar med det på Ica så kan man be kassören registrera Ica Stammis medlemsskapet på kortet på samma sätt som man kan med sitt vanliga bankkort?

Jag har gjort det på Hemköp.

2 gillningar

Jag har inte försökt registrera mitt Lunar-kort som stammiskort, men det behöver man ju inte heller för att samla poäng.
Jag har mitt ICA-medlemskap bland korten i Apple Pay både i min iPhone och Apple Watch. Jag har även Lunarkortet där.

Det har hänt att jag spontanhandlat på ICA direkt efter någon träning, och enbart haft min Apple Watch med mig (som inte har en egen internetuppkoppling och telefonen var inte med). Det går utmärkt att checka ut en självskanner med klockan, handla, få bonusen registrerat på sig, och betala (exempelvis men inte nödvändigtvis med sitt Lunarkort) med klockan. Men som sagt behövs det inte koppla Lunarkortet till något för att det ska fungera på detta sätt. Det kanske går om man vill, men jag ser inte poängen eftersom det inte behövs.

Alla kanske inte har Apple watch eller Apple pay utan använder korten för att betala med.

Nej, alla har inte anammat den nya tekniken ännu.

Men mitt svar är ändå lika relevant. Det går att utan apple pay ha sitt ICA-id i sin telefon (som jag ändå antar att folk har!) och betala med sitt Lunarkort fysiskt och få sin ICA-bonus. Apple Pay gör bara att du slipper ha kortet med, och även till minskad köbildning i kassan med personer som fipplar med sina fysiska kort :wink:

Haha jag har inte mitt ica-id i telefonen heller men det ska jag kolla upp nu.
Jag är faktiskt yngre än man kan tro :grin:

1 gillning

What? Kan man ha sitt ICA-id i mobilen?

:joy::grin::joy:

Vad är fördelarna med det?

Att slippa ett fysiskt kort. Att slippa ha en tjock plånbok med 100 kort i. Att kunna gå in i affären, blippa klockan (eller mobilen!) för att få ut självskannern, självskanna, blippa klockan (eller mobilen!) i utcheckningen och sedan blippa igen för att betala. Allt utan att nudda någon av deras kortläsare eller knappsatser, och utan att ha ett fysiskt kort eller plånbok med sig.

Enkelt gjort med ICA-appen:

4 gillningar

Haha… har helt missat detta. Värt att kolla upp. Tack! :pray::slightly_smiling_face::upside_down_face:

Håller med om att det vore drygt att släpa runt på 100 olika bonuskort, men det var längesen jag gjorde. Jag blippar bara körkortet och så registreras bonusen. Det tycker jag känns smidigt (har dock varken apple watch eller pay så kan inte jämföra där). Funkar fint på Ica, Coop, Hemköp, Willys. Funkar även för att få ut självscanner, men det är inget jag använder personligen.

1 gillning