Är 100% global aktiefond bästa valet för långsiktig sparhorisont?

Hej,
Jag minns att jag i en tidigare Rika Tillsammans-podd hörde att en portfölj bestående helt av en global aktiefond ger bäst avkastning vid en sparhorisont på 10+ år. Jag undrar om någon mer erfaren sparare kan bekräfta om jag minns rätt?

Tack på förhand!

Har för mig att jag läst att ungefär sex procent slagit index långsiktigt. Så statistiken talar absolut för globalt index.

Ja, för nästan alla människor i världen är det bäst att köpa en global passiv indexfond och hålla minst 15 år, enligt all forskning som någonsin gjorts på ämnet. En väldigt liten andel av alla människor som investerar kommer slå index över långa tidsperioder, av ren tur, men det är omöjligt att veta ifall man ingår i denna lilla andel.

“For many of us, the rise and fall of stock prices symbolizes economic development. In the 1960s, Eugene Fama demonstrated that stock price movements are impossible to predict in the short-term and that new information affects prices almost immediately, which means that the market is efficient. The impact of Fama’s results has extended beyond the field of research. For example, Fama’s results influenced the development of index funds.”

Eugene F. Fama – Facts - NobelPrize.org

Det finns inga vetenskapliga bevis som tyder på att det är en framgångsrik investeringsstrategi för den stora massan att försöka tajma marknaden eller att aktivt välja vinnarna i form av aktier.

1 gillning

Nja, är det verkligen det?
I 20% av rullande 10-årsperioder mellan 1927 och 2013 presterade aktieindex sämre än riskfria räntan.
Se bilden nedan, saxad ur Alex Shahidis bok Balanced asset allocation.