Jag har en pensionsförsäkring som faller bort om 8 år.
Just nu skulle jag kunna spara mellan 3-5.000 varje månad för att möta bortfallet. Hur hade ni sparat/investerat?
8 år är inte för kort tid tycker jag. Men jag skulle inte lägga allt i aktiefonder. Men 80% aktiefond och 20% räntefond eller sparkonto.
Är tanken att du sedan ska ta ut allt kapital det sista eller ska det fortsätta ligga investerat för att plocka av under en längre tid?
Om allt ska plockas ut om 8 år så hade jag börjat med en 80/20-portfölj och sedan trappat ner med 10% aktier varje år. Så nästa år blir 70/30, sen 60/40 och så vidare.
Om det istället ska ligga investerat i en portfölj för att plocka från under längre tid så hade jag bara trappat ner till en 50/50-portfölj ungefär.
Tusen tack! Det är goda råd. Huvudsaken för mig är ju att sparingen ersätter det som försäkringen stod för. Då tänker jag: Ta ut av avkastning för typ ett halvår i taget till mitt förbruk. Resten kan stå kvar och linda på sig.
Global index fond + en räntefond kanske?
Om jag sparar 4000/mån i 8 år = 384.000 som är ett bra kapital tycker jag som bara kan rulla på några år till, eĺler?
Låter bra tycker jag! Jag hade gjort liknande själv om jag var i samma situation ![]()
Följdfråga: Med 50/50, menar du då i loppet av 8 år eller från början?
Ja, jag tänker en nedtrappning successivt från 80/20 till 50/50 över den här åttaårsperioden. Så kanske minska aktiedelen med ca 3-5% per år.
Så när du väl ska börja ta ut lite pengar (över en längre period) från portföljen så ligger den redan i en 50/50-fördelning. Om det är väldigt lång period så kan du nog ha lite högre risk än så. Både från början och vid uttag.
Så hade jag också gjort med detta. Kanske mer aktier än 50%, typ 70%, ifall uttaget är på riktigt lång tid. Du anger inte nåt om det.
Uttaget blir ju resten av livet sas. Det är för att kompensera för en försäkring som faller bort när jag blir 77 om 8 år ![]()
Så du är 69 år gammal nu då? Kanske 30 år kvar att leva då.
Din investeringshorisont är ju 30 år och inte 8. Du ska ju ta ut 0,1% typ om 8 år.
Köp globala indexfonder och håll dessa 30 år du har framför dig, kommer garanterat vara bättre än att köpa några räntefonder.
Om 5 år kan du lägga 0,1% i en räntefond, beroende på hur stor andel du nu ska ta ut sen tre år efter.
SCB anger att återstående antal år för 65-åringar är 20-25 år, i genomsnitt, alltså dör den genomsnittlige innan 90 års ålder.
De sista 5 åren brukar folk ha sämre hälsa och konsumera mindre. Ärligt talat så är det nog inte så många som är ute och reser och konsumerar så mycket efter 90.
Hon har ju redan en inkomst/pension och bör ha sparat ihop mer än 510 000kr på 8 år, och sedan ska pengarna användas under 13 år fram till 90 års ålder.
Enligt nordnets sparkalkylator för 7% avkastning per år och 4000 kr sparande i månaden.
510 000 kr plus dess avkastning kan konsumeras under 13 år, d v s hon kan plocka ut mer än 40-50000 kr per år, det innebär att hon bör kunna kan ta ut 4000 kr per månad till 90 års ålder, minst.
Men om det blir världskrig så fallerar alla kalkyler.
Jag förstår inte riktigt frågan @gunnelo och skulle nog rekommendera att ta ett möte med t.ex. @Anonym se mer här:
Både ja och nej. Beror på typ av fond. Är det lf global eller amf aktiefond Nordamerika så räcker för det mesta 3-5 år för en bra avkastning. Men är det tex sweden bioteknik så är det på tok för kort eftersom den kraschade och tog 10 år på sig och hamna på samma nivå den var på innan kraschen.
Med andra ord de fonder med en risk på max 3 av 6 är oftast bra fonder för en tid på allt från 3-10 år.
Såklart saker som korona kraschen kan påverka den kortare tidsperioden. Men även då gick fonder som lf global osv plus 40-50% trots corona kraschen på 5 år.
Ok, vad är det som är oklart i frågan tycker du?
Rimligtvis är väl investeringshorisonten åtta år för pengarna som ska användas första året, nio år för pengarna som ska användas andra året, och så vidare? Men jag skulle nog köra 100% globalaktieindex oavsett.
Sparhorisonten i förhållande till behovet av pengarna. Men jag kanske gör något svårare än det är. ![]()
![]()