Är blocketpaket säkert?

Är blocketpaket säkert för mig som köpare? Det låter onekligen så när man läser om det. Någon som fått problem, att det uppstår en tvist mellan säljare och köpare?

1 gillning

Använt det 3 gånger utan problem. Köpte begagnad Sonos, PC och en telefon. Sen är det väl som allt via nätet, att säljaren verkar schysst/legitim och att inte priserna är för bra för att vara sanna.

1 gillning

Beror väl på vad du menar med “problem” - om du stöter på en bedragare eller idiot som försöker blåsa dig så är det bra, har räddat mig en gång.

Om du köper något skit du inte vill ha så kommer ju inte blocket rädda dig.

Hur ska man kunna bli blåst som köpare via blocketpaket? Om man är noga med att fråga om skick etc innan så vet man vad som förväntas tänker jag.

Jag köper mycket via blocket paket. Blocket är duktiga i min erfarenhet att stötta om missöden sker. Går saker sönder i transport så hänvisas du till leverantören (dhl) som också utreder och eventuellt betalar dig om säljaren gjort sämre paketering

Jag bara goda erfarenheter än så länge. Har sålt och köpt en del prylar. Vid något tillfälle har köparna haft synpunkter på varan och reklamerat. Om så sker har man som köpare och säljare en vecka på sig att komma överrens innan det eskaleras till Blocket. Hittills har det alltid gått bra att nå en överenskommelse.

Ord kommer alltid att stå mot ord. Det finns ingen garanti i den “produkten”.

Det är väl bara dom som fått en tegelsten eller trasig produkt som kan svara på hur bra blocketpaketet är.

1 gillning

Är väl hyfsat säkert då “Köparen har 24 timmar på sig att godkänna grejen innan pengar betalas ut till säljaren.” Så är man missnöjd kan man returnera varan under 24 timmar.

Problem kan väl uppstå om man sålt en produkt som köparen returnerar - men köparen skickar tillbaka något annat, typ en tegelsten.

Eller om säljaren skickar en tegelsten istället för den annonserade varan och köparen skickar tillbaka tegelstenen - men då hävdar säljaren att den skickade den annonserade varan från början.

Finns säkert ytterligare scenario som kan strula.

1 gillning

Också sålt mycket på alla plattformarna, jag vägrar blocketpaket som säljare, men gillar det som köpare… för lätt som köpare att ta emot, byta ut och sen ord mot ord…

1 gillning

Om där inte finns en tredjepart som granskar och dokumenterar försändelsen så kommer det gå att fuska för båda parter.
Då blir det ord mot ord.

Var något fall nyligen där någon sålde en dyr märkesväska. Väskan kom i retur där köparen hävdade att väskan var förfalskad och säljaren hävdade i sin tur att köparen bytt ut väskan mot en förfalskning och skickat i retur.

1 gillning

Håller med till :100:%.