Jag ger inte mycke för boolis värderingar… Kan funka hyfsat på lägenheter å viss mån på radhusområden där de finns massor av likadana radhus… Men inte villor om de inte är områden med massa likadana hus…
Områden där de säljs många är lättare att värdera än områden med få försäljningar…
Fungerar nog som sagts bäst i områden där det finns underlag. Bor i 08-land själv och baserat på försäljningar i området av liknande objekt så skulle jag säga att de ligger rätt i sin bedömning. (och har själv fått en 20% nergång av värdet från toppen i deras värdering vilket jag håller med om är rimligt).
Blev kund på avanza med bolånet häromveckan. Deras automatiska värdering halverade värdet mot Booli
När vi värderade huset så låg två oberoende mäklares värdering ca 10% under boolis värdering och det får man ändå anse vara godkänt. Det var i november förra året.
Stämmer nog ganska bra i vårt fall. Den tar dock inte hänsyn till renoveringar du utfört eller kapital du lastat in i bostaden, så det kan såklart diffa på både ner- och uppsidan. Men som ett medelvärde verkar det stämma bra.
Hållit koll på försäljningspriserna och boolivärderingarna i vårt område med omnejd.
Booli ligger nog bra till i genomsnitt. Ca -20% nu jämfört med peakvärdena för ett par år sedan.
Dom kan inte få med allt avseende skicket och priset stiger om det råkar finnas två sugna köpare med pengar.
Vi har en indikation på hemnet på våran lägenhet just nu: “osäker” allt från 3.2 - 4.1 miljoner så det borde väl rimligtvis ligga kring 3.6 alltså 16% under det högsta uppmätta snittet i vårt område i feb 2022. Tror det kommer ta flera år innan vi ser samma priser igen (på gott och ont).
Det är en fråga om vad man menar med realistisk. Råkade jämföra med kollegorna och märkte då att Boolis procentuella förändring var samma på två decimaler på två hus i Malmö, ett i centrala Lund och ett på landet mitt i Skåne. Lite tveksamt? Dessutom samma med en annan procentsats på ett fritidshus i Mölle och ett bostadshus ute i skogarna utanför Borås. Kanske ännu mer tveksamt. Men som ett snitt kanske värderingarna fungerar.