Bostadsmarknaden och kontantinsatsen

Hej,

Jag har länge letat hus men inte hittat rätt. Har därför haft min kontantinsats i lågpriskedjan främst på konto. Just nu i och med bostadsmarknaden ser dock min önskan om hus ut att vara längre bort än tidigare då de oblekt jag letat efter ökat med ca 1 miljon senaste året. Hur ska jag hantera min kontantinsats tills vidare?
Just nu har jag 2/3 på konto, 1/3 i indexfonder och sparar ca 35% av min lön i indexfonderns.

Hälsningar
Johanna

3 gillningar

Bra initiativ! Har också gått och funderat hur jag bäst förvaltar min kontantinsats. De höga bostadspriserna är ett stort bekymmer för mig (har ännu inte kommit in på bostadsmarknaden tyvärr) och sparar för fullt. Vill även begränsa hur mycket jag tar i lån.

Jag håller just nu på och sparar hälften av min nettoinkomst och lägger in ungefär 75 % i fonder och resterande på sparkonto med 0,8 % ränta.

Tycker inte du på något sätt bör öka risken i sparandet. Om något, försök öka sparandet lite alt. öka inkomsten ifall detta är möjligt. Skulle vara väldigt varsam med att ha för stor del av kontantinsatsen på börsen. Behåll 1/3, men öka inte är mitt råd.

Att priserna ökar går inte att kontrollera, det är tyvärr i bostadsmarknaden som den höga inflationen idag befinner sig (som f.ö inte syns i KPIF).

1 gillning

Hur tycker du jag ska tänka kring nuvarande bostadssituationen? Jag känner väldigt stark stress att jag inte är inne på bostadsmarknaden och tänker ”det är kanske bättre att jag bara köper något så att jag är med på tåget”. Tidigare har jag tänkt köpa något där jag kan bo 15+ år men det känns längre och längre borta. Jag har mycket bra lön och kan ev öka sparandet till 50% men bopriserna där jag bor ökar ändå fortare än vad jag lyckas spara ihop…

2 gillningar

Tycker du ska hålla dig till din plan. Köp något som du ska bo länge i. Ifall priser skulle dippa kommer du få en inlåsningseffekt på bostadsmarknaden och då gäller det att bo på en plats man trivs.

Skulle försöka och vara lite “stoic” och double downa på det du kan kontrollera och försöka bortse från den just nu galna marknaden. Ett panikköp tror jag gagnar få, heldre att betala mer för ett objekt du vill ha än att kasta pengar på “första bästa”.

2 gillningar

Tack snälla för kloka och balanserade råd! Jag ska försöka se den galna uppgången i bopriserna som en investering i den personliga utvecklingen istället!

1 gillning

Skulle det vara möjligt att hitta något billigare? Något längre resväg? Lite mindre boyta? Aningen äldre inredning?

Jag och min fru har en bostadsrätt, men har velat flytta vidare sen ett par år, vilket inte hänt än då min fru inte har tillsvidare anställning och det har kommit barn så att hon varit utan inkomst periodvis. Vi kommer inte kunna komma vidare enbart på vinsten vi gör i lägenheten där vi bor så vi har sparat en del, som ska gå in som kontantinsats vid behov.

Jag vet att jag borde ha tagit dessa pengar på ett räntekonto med insättningsgaranti, vilket jag dock inte gjort. Jag har lagt dem på Lysa med 60/40 (aktier/räntor). Det har varit ett lyckat drag då pengarna har ökat markant senaste åren, trots Corona. Jag hade kanske tänkt annorlunda nu i efterhand om det hade kommit en 30-tals krasch. Men jag tänker att om det skulle vara så illa att börsen spricker precis när min fru till slut får en tillsvidare anställning, och att tappet i fonderna blir ett problem, ja då får vi hantera det då. Med stor sannolikhet kommer tappet inte vara lika stort som den värdeökning vi gjort hittills, då den automatiska ombalanseringen skickar in pengar i räntor.

Bostadsmarknaden är tuff, och om man bara kör räntekonto så springer bostadspriserna förmodligen ifrån en och sitt sparande, om det inte kommer ett ras, vilket jag hade välkomnat :wink:

Vår chans ökar genom att “gambla” lite (om 60/40 på Lysa kan betraktas som att gamla i detta fall), jag tycker det är värt risken.

1 gillning

framtiden är svår att förutspå. Mitt råd är nog ändå att man borde köpa in sig på marknaden så fort man bara kan. Oavsett om det är något man bara vill bo i under 3-5 år.

En bekant velade länge kring att gå in i bostadsmarknaden hösten 2020 då priserna var höga. Men hon gick in ändå, och har hittills tjänat 300-400k på det beslutet.

Riksbanken har inga planer på att öka reporäntan innan 2024, och även då kommer det antagligen bara vara gradvis.

Ett annat tips är att leta bredare och utanför lådan. Då ökar du din chans att hitta ett bra köp.

Med bredare menar jag att inte utesluta ett objekt pga husålder eller skick. Istället använder du det till din fördel då andra köpare kanske inte vågar gå in i något som till synes har problem.

Med utanför lådan menar jag utanför Hemnet! Hemnet är tro det eller ej, jättedålig för köpare. Det finns massvis av snart-till-salu objekt utanför hemnet. Leta upp dom och möt deras tillträdesdatum. Då kan du få objekt till rimliga priser. Detta är från egen erfarenhet.

Ge gärna tips på hur man hittar objekt utanför Hemnet. Min uppfattning är att i princip allt hamnar på Hemnet?

1 gillning

Booli.se

Det är bara hemnet som vill att du ska tro att Hemnet är det enda valet.

Självfallet kan du inte skambuda om du vill köpa något innan budgivning. Men med rätt bud och rätt tillträde och lite tur, så kan det gå hem.

Som många säger:

• Prova kolla på fler ställen - tex Booli (har fler objekt)
  • se om ni kan höja inkomsterna (nästan viktigast) eller öka sparandet temporärt
  • går det att ta någon temporär anställning för att höja lånelöftet
  • kolla på andra typer av objekt om möjligt, tex annan geografisk plats, renoveringsbehov,
  • kan det finnas medlåntagare
  • möjlighet för uthyrning (tex attefall, tvåfamiljshus)
  • temporärt låna av tex föräldrar om möjligheten finns

Ge verkligen inte upp kravet: ”kan vi bo här i 10 år?” Enligt mig det viktigaste kravet, särskilt om man skulle bli ”inlåst” i boendet.

Angående placeringen av pengar skulle jag verkligen avråda från något annat än bankkonto med insättningsgaranti. Se tex Min artikel med Hussmans tankar igår. Han argumenterar för att nära förestående fall på 25 - 65 procent.

1 gillning

Vi köpte en större villa för 3 år sedan.
Redan då kändes det som överpriser.

Men det finns olika nivåer på överpriser.
Köper du en villa i en småstad kommer du lindrigare undan än om du köper i en storstad.
Skillnaden blir om du måste låna 1-2 miljoner eller 6-10 mijoner.
Risken är också större om det går ner 20%

Jag skulle nog säga att inflationen är högre än räntan man betalar för lånet.
Vi lär nog inte se sjunkande priser så länge styrräntan är 0.
När det inte kostar att låna, så finns det ingen gräns hur mycket man kan låna.
Regeringen har infört lånetak men skadan har redan skett.

Jag bosatte mig i en småstad eftersom jag inte ville låna mig upp över öronen. Jag har villa och närhet till natur, och bor i ett idylliskt samhälle, och har 30 min tåg till närmaste storstad (Malmö). Hade jag haft mycket pengar hade jag gärna bott i Stockholm. Men jag vet inte om jag vill eller kan låna så mycket pengar som krävs för att kunna leva med den bostandarden jag vill ha. Jag vill heller inte lägga alltför stor andel av min lön på boende.

I Stockholm har det väl “alltid” ansetts omöjligt att köpa med rena lönepengar?

Även mäklarnas enga hemsidor. Skandiamäklarna har många hus på sin sida som står som “redo”. Mitt hus ligger ute på det viset. Det ligger alltså inte som “kommande” på hemnet utan bara på mäklarens sida. Detta för att jag ännu inte hittat nästa objekt och därmed inte vill hålla visning och göra folk besvikna när jag ändå inte tänker sälja förens jag hittar rätt hus.

Hej!

Jag hade släppt det långa letandet och framförallt fokuserat på att åstadkomma steget in på bostads-/husmarknaden med lite avkall på dina krav på storlek, trädgårdens omfattning, körsträcka till arbete-dagis etc.

Det viktiga är steget in på marknaden och först därefter kan du göra din bostadskarriär versus att leta-leta-leta och missa insteget.

Samtidigt som du gör avkall på vissa delar i köpet bör du i bakhuvudet värdera hur det geografiska läget är för ditt presumtiva köp. Hellre lite bättre läge än nytt badrum, nymålat etc. Kanske självklart men ändå…

Lycka till!

Exakt!

Det är därför Booli är så bra som den är. Booli är nämligen som en dammsugare, och suger upp alla annonser från alla mäklarfirmors egna hemsidor. Och dom bekostar inte säljaren direkt.

Just eftersom Hemnet kräver 3000 i annonskostnad av säljarna och att annonserna inte går att “bumpa” upp till toppen, så går man inte ut i Hemnet “för tidigt” som säljare. Istället så “timar” många mäklare och säljare med när man går ut på Hemnet. Oftast när säljarna kan erbjuda ett attraktivt tillträdesdatum.

Ibland går dom inte ut på Hemnet överhuvudtaget.

Vår bostad vi köpte senast syntes aldrig på Hemnet överhuvudtaget. Finns inte ens med i Hemnets statistik.